Twist of Cain: Endnu et blik på morderen

Paperback, Gold Medal Books 1959

Paperback, Gold Medal Books 1959

For et stykke tid siden havde jeg et indlæg om Jack the Ripper og hele ikonografien omkring Ripperen. Det vil sige det mørke silhuet i Londons tågede gader, skalpellen eller kniven og den døende kvinde, blottet, så den seksuelle relation mellem offer og morder er åbenlys for enhver. Netop det sidstnævnte – den seksuelle fetichering af kniven som mordinstrument – har spiller en ikke ubetydelig rolle på genrelitteraturens forsider. Det gør kniven sådan set også i selve teksterne, men her er det forsiderne, som jeg gerne vil pege på.

Weird Tales, oktober 1932

Weird Tales, oktober 1932

Der løber en rød tråd fra Ripper-ikonografien og selve Ripper-myten til Robert Blochs Psycho (1959), men især Hitchcocks filmatisering fra ’60. Brusebadsscenen er naturligvis helt afgørende her som en omfortolkning eller skærpelse af den seksuelle mordikonografi, der har udviklet sig fra Ripper-myten. Man kan sige, at Psycho (filmen) revitaliserede mordikonografien og var med til at fokusere knivens rolle som skræmmende totem.

Paperback, F. A. Thorpe 2012

Paperback, F. A. Thorpe 2012. 2012 eller 1982?

Om vi taler horror, thrillers eller kriminalfiktion, er kniven – gerne dryppende, truende og virilt med blod – et symbol på dystre drifter og passioner. Kniven er et instrument, der sætter de mørke understrømme i fiktionen fri. Som lynaflederen, der tiltrækker sig opmærksomhed, kan kniven lade begær, grådig, liderlighed og raseri eksplodere ind i offeret. Kniven som magtmetafor fungerer skræmmende og bizart tiltrækkende. På forsiden af romanen kan man næsten høre den sige ”Hey babe, take a walk on the wild side”.

Thrilling Detective, september 1935. Endnu et dejligt cover. Se lige de øjne!

Thrilling Detective, september 1935. Endnu et dejligt cover. Se lige de øjne!

Lokkende byder kniven sin autoritet til. Men bladet er ofte tveægget, for samtidig trækker den også hele det patologisk forkrøblede med sig. Tænk bare på Tove Ditlevsens ”Dolken”, hvor magtstrukturerne og kampen om potens mellem far og søn bliver udspillet over noget så uskyldigt som en dolk. Eller naturligvis på stakkels Norman Bates, der i den grad går linen ud. I genrelitteraturens kulørte verden er en dolk sjældent bare en dolk…

Paperback, Gaslight Books 1964

Paperback, Gaslight Books 1964. Som sagt, en dolk er aldrig bare en dolk – i hvert fald ikke her på bloggen

Popular Detective, juni 1943

Popular Detective, juni 1943

Paperback, Corgi Books 1977

Paperback, Corgi Books 1977

Popular Detective, januar 1948

Popular Detective, januar 1948

Paperback, Corgi Books 1982. Endnu et 80'er foto-cover. De kommer aldrig op på siden af de malede eller tegnede forsider

Paperback, Corgi Books 1982. Endnu et 80’er foto-cover. De kommer aldrig op på siden af de malede eller tegnede forsider

Paperback, Zebra Publishing 1981. Blod, jordbær og kniv... symbol-overload

Paperback, Zebra Publishing 1981. Blod, jordbær og kniv… symbol-overload

Paperback, Lancer Books 1961. Chicks! Cops! They were all his meat after he THE KNIFE - Herligt ikke!

Paperback, Lancer Books 1961. Chicks! Cops! They were all his meat after he THE KNIFE – Herligt ikke!

Paperback, Zebra Books 1981. Blodig kniv trænger ind i blød rose... Man finder det ikke bedre på De Grå Sider

Paperback, Zebra Books 1981. Blodig kniv trænger ind i blød rose… Man finder det ikke bedre på De Grå Sider

Paperback, Nell Books 1978

Paperback, Nell Books 1978

Paperback, Pocket Books 1987. Mere 80'er-fotocover

Paperback, Pocket Books 1987. Mere 80’er-fotocover

Paperback, Pocket Books 1974

Paperback, Pocket Books 1974

Paperback, Pocket Books 1987

Paperback, Pocket Books 1987

Advertisements

1 kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

One response to “Twist of Cain: Endnu et blik på morderen

  1. Koe

    Et humoristisk poeng ang. den klassiske blanke, brede videokniven: det er egentlig en grønnsakskniv. 😀
    (Her er min “take”: http://archiveofourown.org/works/562986 )

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s