Totalitær Gru: Pulpen og regimerne

Man's Story, juni 1964

Man’s Story, juni 1964

Pulplitteraturen var naturligvis en vigtig arena, når det gjaldt værdikamp og ideologisk oprustning mod politiske fjender. Under Anden Verdenskrig var krigseventyr et meget populært tema, hvor De Allieredes helte kunne få lov at nedkæmpe nazister og fascister i hobetal.

Wildcat Adventures, april 1962

Wildcat Adventures, april 1962

I løbet af 50’erne sker der imidlertid et mærkbart skift i selve brugen af de totalitære regimer i genrelitteraturen. Tonen ændrer sig fra den klassiske drengeromansstil til en mere udtalt dæmonisering. Elementer af gru eller frygt glider ind i billedet. Det er uden tvivl en påvirkning fra tidens generelt anspændte politiske klima, som det udviklede sig efter ’45. Spørgsmålet om territoriel kontrol var fortsat vigtigt, men selve den ideologiske værdikamp blev i den grad skærpet – en kamp der vel nærmest kun fortsatte med at vokse helt op i 80’erne. Og det var vel især på en front, den ideologiske front, at klingerne for alvor blev krydset.

Battle Cry, august 1961

Battle Cry, august 1961

I pulpens altid farverige spejl blev regimernes mænd og kvinder til dæmoniske entiteter, der voldtog, torturerede og myrdede gode, anstændige vestlige (amerikanske) borgere. Der ligger noget satanisk i den skadefro glæde, som regimernes forhadte mænd fremstilles med, når de piner og plager deres ofre.

True Adventures, juni 1963

True Adventures, juni 1963

På forsiderne spilles der på alle emotionelle strenge. Billederne kommer i den forstand paradoksalt nok meget tæt på de politiske systemers propagandaplakater, som pulpforsiderne går til angreb på.

Man's Action, januar 1961

Man’s Action, januar 1961

Forsiderne fremstiller ”fjenderne” på en måde, hvor nazister og kommunister er to sider af samme sag, men anlægger man et Jekyll og Hyde-perspektiv på billederne, bliver forsiderne til grumme spejlinger, der viser, at potentielt alle vil kunne indtage pladsen som både offer og bøddel.

Sensation, april 1959

Sensation, april 1959

Man må imidlertid heller ikke være blind for den underspillede ”guilty pleasure”, som forsiderne vel også skal vække hos læseren. En følelse der både skal skabe identifikation med helten, der forhåbentlig vil komme ofrene til undsætning men også – vil jeg mene – en identifikation med bødlerne og den seksuelle dominans, der kommer til udtryk i ydmygelsen af ofrene. Billederne leger nemlig også med en brutal fascination af fysisk, rå magt. Noget der vel eksempelvis har appelleret til de mere dunkle fantasier hos læserne.

Man's Life, april 1964

Man’s Life, april 1964

Ja-ja. Det kan jeg fable meget om, og der kommer mere af samme skuffe ved en senere lejlighed.

Vi ses efter påske.

Real Men, maj 1960

Real Men, maj 1960

Man's Story, august 1968

Man’s Story, august 1968

Paperback, Tower Books 1968

Paperback, Tower Books 1968

Man's Story, februar 1963

Man’s Story, februar 1963

Paperback, Tandem Books 1969

Paperback, Tandem Books 1969

Man's Story, juni 1971

Man’s Story, juni 1971

Paperback, Random House 1977

Paperback, Random House 1977

Man's Story, september 1963

Man’s Story, september 1963

Paperback, Horwitz 1965

Paperback, Horwitz 1965

Man's Story, september 1964

Man’s Story, september 1964

Paperback, Horwitz 1964

Paperback, Horwitz 1964

Man's Story, marts 1965

Man’s Story, marts 1965

Paperback, Horwitz 1963

Paperback, Horwitz 1963

Men Today, februar 1963

Men Today, februar 1963

Paperback, Headline Books 1960

Paperback, Headline Books 1960

Men Today, maj 1974

Men Today, maj 1974

Paperback, Doubleday 1953

Paperback, Doubleday 1953

New Man, juli 1966

New Man, juli 1966

New Man, september 1963

New Man, september 1963

New Man, september 1964

New Man, september 1964

 

 

1 kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

One response to “Totalitær Gru: Pulpen og regimerne

  1. Pingback: Totalitær ikonicitet: Nazister i pulpen | Fra Sortsand

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.