Totalitær ikonicitet: Nazister i pulpen

Paperback, Scripts PTY 1968

Paperback, Scripts PTY 1968

Jeg skrev for nogen tid siden om genrefiktionen og især pulpens brug af totalitære systemer som chok-materiale til forsider og historier. Som jeg skrev dengang, har nazismen klart spillet den mest fremtrædende rolle i den sammenhæng. Nazisterne kommer, måske ganske naturligt, allerede under Anden Verdenskrig til at optræde som ondskabsfulde og svigagtige. Men ganske interessant kan man notere sig, at brugen af nazister som brutale, dæmoniske skabninger forklædt i menneskeham ikke bliver mindre efter krigen. Faktisk kan man se en stigende brug af nazister som diabolske skurke og skræmmebilleder – en udvikling der kulminerer i 60’erne og 70’erne, hvor mandebladene bringer den ene vanvittige torturforside efter den anden med nazier i hovedrollen.

True Danger, april 1964

True Danger, april 1964

Der sker med andre ord et skred i fremstilingen og brugen af nazisterne. Dæmoniseringen intensiveres, og fremstillingerne bliver voldsommere. Glæden ved at udpensle nazisternes ondskab kender ingen grænser, og nazi-motivet slipper næsten sin rod i virkeligheden. En stor del af dette har sikkert at gøre med bredere tendenser i det visuelle udtryk; alt bliver mere eksplicit i løbet af 60’erne. Omvendt må man også hæfte sig ved selve receptionen af Anden Verdenskrig. Først og fremmest den brede identifikation af nazismen som noget dyrisk inhumant og samtidig som en tabersag. Det vil sige en opfattelse af nazismen som slået og systemets ondskab afdækket.

All Man, december 1965

All Man, december 1965

Som skurke byder nazisterne sig derfor til som universelt symbol i en nærmest jungiansk forstand. Præcis som genrefiktionens heltefigurer optræder i bestemte skikkelser og funktioner, gør skurkene – det onde – det samme. Nazisten bliver her billedet på det utæmmede, rå libido. En altfortærende undertrykkelse, der ikke mindst kommer til udtryk som fysisk dominans. Ser man på billederne i indlægget her, er det fysiske aspekt i hvert fald ganske tydeligt. Pisken, volden osv.

Speed Adventure Stories, februar 1943

Speed Adventure Stories, februar 1943

Modsat kommunismen er der en næsten universel accept af nazismen som noget grusomt, og når nazierne tilmed benyttede et letgenkendeligt formsprog, bliver de perfekte skurkeemner. De rummer ganske enkelt en ikonicitet – en billedlighed – der lader sig umiddelbart afkode hos iagttageren. Der er med nazisten tale om et overvundet onde, hvis genkomst imidlertid ikke ligger uden for det tænkelige. De bliver på den led et ubehageligt hvad-nu-hvis-billede.

All Man, september 1961

All Man, september 1961

Man kan sige, at Universals Dracula og Frankenstein i løbet af 50’erne fik følgeskab af endnu et ikonisk monster – nemlig nazisten.

Paperback, Transworld Publishers 1985. I denne sammenhæng må man heller ikke glemme den skandaleombruste Sven Hassels uhæmmede dyrkelse af nazister som macho-elementer

Paperback, Transworld Publishers 1985. I denne sammenhæng må man heller ikke glemme den skandaleombruste Sven Hassels uhæmmede dyrkelse af nazister som macho-emne

Big Adventure, marts 1961

Big Adventure, marts 1961

Paperback, Schorpioen 1979

Paperback, Schorpioen 1979

Fifth Column Stories, januar 1941

Fifth Column Stories, januar 1941

Paperback, Savoy Books 2001

Paperback, Savoy Books 2001

Hardcover, Hutchinson 1964

Hardcover, Hutchinson 1964

Paperback, Savoy Books 1996

Paperback, Savoy Books 1996

Hardcover, Bellum 1972

Hardcover, Bellum 1972

Paperback, Pyramid Books 1954

Paperback, Pyramid Books 1954

Mans Book, april 1963

Man’s Book, april 1963

Paperback, Panther Books 1961

Paperback, Panther Books 1961

Mans Story, marts 1964

Man’s Story, marts 1964

Paperback, New English Library 1980

Paperback, New English Library 1980

Mans Story, oktober 1969

Man’s Story, oktober 1969

Paperback, New English Library 1973

Paperback, New English Library 1973

MEN, december 1967

MEN, december 1967

Paperback, NEL Books 1981

Paperback, NEL Books 1981

MEN TODAY, august 1972

MEN TODAY, august 1972

Paperback, Major Books 1976

Paperback, Major Books 1976

Paperback, Avon 1968

Paperback, Avon 1968

Paperback, Everest 1973

Paperback, Everest 1973

Paperback, Digit Books 1960

Paperback, Digit Books 1960

Paperback, Coronet 1978

Paperback, Coronet 1978

Paperback, Corgi 1983

Paperback, Corgi 1983

Paperback, Corgi 1980

Paperback, Corgi 1980

Reklamer

Skriv en kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s