Øksen: Et brutalt outsider-motiv

Paperback, Sphere 1978

Paperback, Sphere 1978

I sidste uge gjorde Jack Jensen mig opmærksom på en interessant tråd på Uncuts forum. Her så jeg forsiden til Frits Remars Øksen og blev inspireret til at skrive om øksen som motiv. Et emne jeg faktisk har tænkt lidt over i nogen tid uden at få gjort mere ved det.

Øksen er interessant, fordi den så at sige overtrumfer konventionelle mordvåben som knive og pistoler. Den fungerer som voldskatalysator og signalerer en særlig grad af brutalitet. I sig selv er det ikke noget nyt. I tidlig middelalderlig ikonografi er hedningen ikke sjældent afbilledet med økser, når de kæmper mod kristne stridsmænd. De kristne er naturligvis udstyret med sværd, der på den led bliver det civiliserede eller socialt acceptable mordvåben. Det samme kan man notere sig, når vi ser på fremstillinger af helgenernes martyrier, hvor partering med økse ligeledes er et populært element. Øksen er med andre ord billedet på noget særlig diabolsk og uanstændigt. Noget ”den anden” bruger.

Paperback, Winther 1973

Paperback, Winther 1973

Sværdets ikonografiske betydning i middelalderen kan meget vel sammenlignes med kniven eller pistolen i den moderne litteratur – altså med andre ord legitime våben. Det vil sige, at mordet som handling naturligvis er grufuldt, men der føjes en særlig grad af uhygge til drabet, når det begås med noget ukonventionelt.

Complete Detective Novel Magazine, juli 1931

Complete Detective Novel Magazine, juli 1931

Man kan da også notere sig, at øksen som sådan ikke optræder ret hyppigt i ældre genresammenhænge, fordi den ganske enkelt var et for voldsomt element. Det er først i løbet af 60’ernes sidste del, at øksen for alvor begynder at vinde indpas som mordinstrument på forside.

Paperback, Tor Books 1987

Paperback, Tor Books 1987

Man kan få et interessant indblik i øksens kulturelle betydning ved at se på fantasylitteraturen, hvor økser faktisk er helt almindelige. Her optræder eksempelvis barbaren, den figur, som Robert E. Howard navnlig var med til at gøre populær, med økse. Den drabelige, vildsomme vildmand benytter sig med andre ord af et kernesymbol på brutalitet og rå voldsmagt. Barbaren har tæmmet øksens magt, men desværre for alle andre er selve barbaren ikke tæmmet, og han udgør derfor en ambivalent, truende figur. En der ikke følger samme regelsæt som resten – præcis som øksesvingende mordergalninge også opererer uden for samfundets normer og konventioner(!).

Paperback, Ace Books 1983

Paperback, Ace Books 1983

Jeg vil også hævde, at man kan udstyre sin morder med motorsav, boremaskiner eller andre nyere redskaber, men det er sådan set bare moderniseringen af et gammelt motiv – nemlig øksen. Øksens dramatiske udsagnskraft kan således bruges forskelligt, men udtrykker samme rå brutalitet og utøjlet destruktiv magt. Som nævnt i begyndelsen har de her forestillinger om øksens symbolværdi dybe kulturelle rødder og taler ind i forestillingen om den måde hvorpå, vi ser os selv og andre.

Planet Stories, marts 1951

Planet Stories, marts 1951

Paperback, Pensby Library 2008

Paperback, Pensby Library 2008

Paperback, Panther Books 1976

Paperback, Panther Books 1976 

Paperback, Nouvelles Editions Oswald 1988. Dette er en af Jean-Michel Nicolettes fantastiske forsider

Paperback, Nouvelles Editions Oswald 1988. Dette er en af Jean-Michel Nicolettes fantastiske forsider – se ham i et ældre indlæg her på bloggen

Paperback, Necro Publications 2008

Paperback, Necro Publications 2008

Paperback, Leisure Books 1986

Paperback, Leisure Books 1986

Paperback, Horror Expert nr. 10 1977

Paperback, Horror Expert nr. 10 1977

Paperback, Fontana Books 1970

Paperback, Fontana Books 1970

Paperback, Feature Books 1994

Paperback, Feature Books 1994

Paperback, Dell Books 1944

Paperback, Dell Books 1944

Paperback, Coscom Entertainment 2006

Paperback, Coscom Entertainment 2006

Paperback, Avon Books 1978

Paperback, Avon Books 1978

Paperback, Ace Books 1982

Paperback, Ace Books 1982

Hæfte, John Sinclair nr. 44 1988

Hæfte, John Sinclair nr. 44 1988

Paperback, Harper Collins Books 2010

Paperback, Harper Collins Books 2010

Paperback, Everest Books 1976

Paperback, Everest Books 1976

Hæfte, John Sinclair nr. 24 1983

Hæfte, John Sinclair nr. 24 1983

Hardcover, Thunderstorm Books 2012

Hardcover, Thunderstorm Books 2012

Hardcover, St. Martin's Press 1988

Hardcover, St. Martin’s Press 1988

Dime Mystery, februar 1935

Dime Mystery, februar 1935

Advertisements

2 kommentarer

Filed under Ikke kategoriseret

2 responses to “Øksen: Et brutalt outsider-motiv

  1. Koe

    Du må nesten også få med dette verdenskjente barnerimet: http://en.wikipedia.org/wiki/Lizzie_Borden

    Lizzie Borden took an axe
    And gave her mother forty whacks.
    When she saw what she had done
    She gave her father forty-one.

    Som illustrerer øksens skrekkappell perfekt. Verset har også en moderne avlegger i Minette Walters bok The Sculptress:
    http://bokelskere.no/bok/olive-tok-en-oeks/182068/

  2. Martin

    En god iagttagelse. Sammenstillingen af barn og økser understreger i den grad øksen som ekstremt motiv. Det er ganske spændende at forfølge den slags genrespor. Nu hvor jeg tænker nærmere over det, er der faktisk flere eksempler på fremstillinger af børn med økser.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s