R. W. Mackelworth, The Diabols (1969): Vi er igen hvor vi var igår

Paperback, Paperback Library 1969. Forsiden er malet af cool cat Richard M. Powers

Paperback, Paperback Library 1969. Forsiden er malet af cool cat Richard M. Powers

I løbet af 60’erne voksede den litterære selvbevidsthed hos genreforfatterne. Troen på, at det, der engang ”bare var pulp”, kunne og skulle mere end udelukkende at underholde, blev væsentlig for mange unge forfattere. Denne nye bølge af ambitiøs skrivekunst var afgørende for udviklingen af den moderne genrelitteratur og de kvaliteter, vi finder i horror, fantasy og SF i dag. Men… 60’ernes digterfascination fik også stampet en god del vildskud frem, der drukner i deres egen ordflom og litterære ambitioner. Den bog, vi skal se nærmere på her, er et prima eksempel på sidstnævnte. Man skal lede længe efter en forfatter, der forsøger så hårdt at piske dybsindig litteratur frem på siderne. Resultatet er ikke kønt.

R. W. Mackelworths romandebut The Diabols, udgivet året forinden som Firemantle i et ganske lille oplag, er således på mange måder et ganske, ganske typisk stykke psykologisk SF-horror fra sen-60’erne, der med paranoide strøg tegner en dystopisk fremtid for læseren. Mackelworth fører os med til en udbrændt fremtid, hvor Jorden mere eller mindre er blevet gold, verdenssamfundet gået i opløsning og hovedparten af menneskeheden dræbt. Kun få forhutlede lommer af overlevende forsøger at klare dagen af vejen i kampen mod Dem; de invaderende fremmede, der har lagt vores planet øde.

Paperback, Paperback Library 1969 bagside

Paperback, Paperback Library 1969 bagside

Hvem eller hvad de fremmede er, eller hvorfra de kom, får vi aldrig at vide. De ankom i smug og voksede sig i hemmelighed så stærke, at det var for sent, da de endelig skyllede ind over byerne. De invaderende væsner er skabninger af ren energi, der kommunikerer via lyde, der lyder som musik. Der er nærmest noget følsomt, blidt over Mackelworths invaderende fra rummet. Smukke lygtemænd, men præcis som folkesagnenes mystiske lysånder, vil de ikke menneskene noget godt. Alt hvad de kommer i berøring med, brænder ganske enkelt til aske. Det tager dem derfor heller ikke længe at vælte al modstand og etablere deres egne byer af lys over ruinerne af den overvundne menneskehed.

Mange år før det kommer så vidt, sidder en lille gruppe videnskabsmænd og studerer de fremmede. Tilsyneladende har de gennemskuet, hvad der vil ske i løbet af de kommende år. Derfor sender de, ved hjælp af utrolig og dybt hemmelig teknik, Boraston ud i fremtiden, så han der kan studere og måske endda bekæmpe ”The Diabols”, som lysvæsnerne kaldes. Boraston er ikke nogen tilfældigt udvalgt. Han sendes af sted, fordi han fra naturens side har udviklet en form for resistens over for høje varmetemperaturer. Han er med andre ord det perfekte våben mod de fremmede. Sådan da.

Hardcover, Robert Hale 1968. 1. engelske udg. af romanen her udsendt under titlen Firemantle.

Hardcover, Robert Hale 1968. 1. engelske udg. af romanen her udsendt under titlen Firemantle

Det viser sig nemlig, at fremtiden ser noget anderledes ud end ventet. Alene det faktum, at Boraston aldrig indvilliger i selve opgaven, gør, at han absolut ikke handler efter planen, da han vågner i en udbrændt ruinby langt ude i fremtiden. Værre bliver det, da han møder de overlevende. For det går snart op for den vrangvillige hovedperson, at fremtidens vanskabte mennesker er blevet knægtet af de fremmede. En tilværelse i skjul har omdannet dem til aggressive galninge, der nu lever i fascistoide småsamfund.

Mere underligt bliver det imidlertid, da det går op for Boraston, at de personer, der sendte ham af sted rent faktisk stadig er i live i fremtiden. Der er noget sært på færde, og Borastons får i stigende grad en fornemmelse af, at man bruger ham i et dobbeltspil, som han ikke kan gennemskue.

Paperback, New English Library 1975. Her en Mackelworth-roman med en ganske, ganske fin forside af Ian Miller

Paperback, New English Library 1975. Her en Mackelworth-roman med en ganske, ganske fin forside af Ian Miller

The Diabols har i udgangspunktet rigtig mange gode idéer. Det er et stykke grumt, grumt apokalyptisk litteratur, der hamrer undergangsstemingen ind i hjernen på læseren med den ene pessimistiske beskrivelse efter den anden. Alt er gennemvædet af undergang og misantropi på en sjældent bister måde. Boraston, hovedpersonen, afspejler også i den grad sine omgivelser. Bitter, tavs og uudgrundelig vælter han gennem fremtidsverdenen uden at forstå, hvad der sker omkring ham. Hans eneste ønske er at overleve, men det kan være svært, når alt er ude efter en.

Nu skal det ikke være nogen hemmelighed, at der er meget i The Diabols, der ikke er, hvad det giver sig ud for at være. Mackelworth afsøger med romanen det samme kafkaske terræn, som Philip K. Dick igen og igen har excelleret i, og Mackelworth tåler da heller ikke nogen nærmere sammenligning med Dick. Ikke desto mindre genkender man legen med virkelighed og de paranoide forvrængninger af relationer, der gør, at hovedpersonen løbende må betvivle sig selv og sine omgivelser.

Paperback, Ballantine Books 1972

Paperback, Ballantine Books 1972

I slutningen af 60’erne begyndte de sære, psykologiske historier om alternative virkeligheder for alvor at blive populære (jeg skriver lidt om den slags her). Man har tilskrevet det hele LSD-kulturens dystre bagside, og der er sikkert noget om snakken. Tanken om det dårlige trip, der aldrig stopper, er afgjort et emne, der præger meget af periodens genrehistorier. Der kom da også rigtig meget god litteratur ud at det tema; Mackelworths The Diabols er bare ikke en af dem.

Når alt kommer til alt, er bogen drøj læsning, fordi den i og for sig finurlige idé bag historien trækkes gennem Mackelworths absurd kunstlede sprog. Enkelte gode passager er der kommet ud af dette, men man ser ham skrive ved skrivebordet med liget af den voldtagne muse på gulvet under ham. Med metafor på metafor klodses handlingen op, mens forsøg på avantgardistiske spring i fortællervinkel og kapitelstruktur gør bogen til en ligegyldig gøgeunge. Frem for at virke poetisk og intellektuel bliver Mackelworths debutroman pinligt blottet for alt det, der gerne vil bryste sig af.

Hardcover, Robert Hale 1981

Hardcover, Robert Hale 1981. Endnu en engelsk 1. udg.

Skriv en kommentar

Filed under Roman

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.