Grotesk, skræmmende og tragisk: Den fordærvede krop

Paperback, Corgi Books 1971

Paperback, Corgi Books 1971

For noget tid siden skrev jeg lidt om varulven og transformationer af menneskekroppen. Det tema skal forfølges videre her, hvor det handler om den fordærvede eller groteske krop. Emnet er i den grad relateret til kerneelementer i gyset. Spejlingen af den menneskelige krop, som ødelagt eller grotesk, har været et tilbagevendende tema i kulturhistorien så langt tilbage, som vi har registreret myter og forestillinger.

Paperback, Weidenfeld & Nicolson 1985

Paperback, Weidenfeld & Nicolson 1985

Hvad vi er, det skal du blive, synes de rædselsvækkende skabninger at sige. Vi ser på væsnerne og fyldes med gru over, hvor langt kroppen kan fjernes fra gængse skønhedsidealer og perverteres ud i det absurde. Det kan ske ved at vise rådne lig, ved voldsomt ødelagte kroppe, vanskabninger eller groteske, kompositte væsner.

Paperback, Eraserhead Pres 2011

Paperback, Eraserhead Pres 2011

I en stor del af al den litteratur, der beskæftiger sig med dette emne, følges den antikke tradition og lader det hæslige ydre repræsentere indre, fordærvede kvaliteter. Et praktisk greb, der gør spejlingen dobbelt grusom. Når vi ser de uhyrlige skabninger, forskrækkes vi ikke kun over det ydre, vi forstår også, at de indre er mindst lige så slemt, om ikke værre.

Hardcover, Necro Publication 1997

Hardcover, Necro Publication 1997

Samtidig med gruen spiller fremstillingen af det grosteske på en næsten skamfuld, lystbetonet voyeurisme, der lader os glo med fascination på det frastødende. Vi betages af det afskyelige, fordi det ikke er os og drager et lettelsens suk, når vi kan vende os bort. Måske netop derfor virkede Bernard Pomerances stykke om elefantmanden Joseph Merrick så stærkt, fordi det snød sit publikum for deformiteterne og fokuserede på det plagede, indre menneske i stedet.

David Bowier i rollen som "elefantmanden" Joseph Merrick i 1980

David Bowie i rollen som “elefantmanden” Joseph Merrick i 1980

Paperback, Pgw 1979. Hverken i opsætningen af Bernard Pomerance stykke eller på denne forside vises det groteske. Det antydes kun, formentlig for at stimulere fantasien. En berøringsangst over for det deforme kan måske også spores her. En berøringsangst der først vendte igen i 80'erne

Paperback, Pgw 1979. Hverken i opsætningen af Bernard Pomerance stykke eller på denne forside vises det groteske. Det antydes kun, formentlig for at stimulere fantasien. En berøringsangst over for det deforme kan måske også spores her. En berøringsangst der først vendte igen i 80’erne

En væsentlig alternativ tilgang til det hæslige og perverterede kan i en litterær sammenhæng spores tilbage til Victor Hugo. Han bearbejdede det franske eventyr ”La belle et la bête” (Skønheden og udyret) i den storslåede Notre-Dame de Paris (Klokkeren fra Notre Dame) fra 1831. Her er den hæslige figur tragisk, men moralsk overlegen, og gør dermed op med den almene anvendelse af hæslighedstematikken.

Hardcover, Charles Gosselin 1831. 1. udg. af Hugos klassiker

Hardcover, Charles Gosselin 1831. 1. udg. af Hugos klassiker

100 år senere, i filmens verden, kunne Tod Browning gentage Hugos pointe i Freaks (1932) og skabte for alvor skabelonen for den moderne, visuelle fremstilling af groteske kroppe.

Og for at vende tilbage til varulvene er de, som jeg også nævnte, interessante, fordi de opholder sig mellem de to traditioner. På den ene side helt hæslige skabninger, på den anden side tragiske skæbner.

Paperback, Eraserhead Pres 2010

Paperback, Eraserhead Pres 2010

Lad det være optakten til denne lille kavalkade af groteske, tragiske og skræmmende kroppe.

Paperback, Tor Books 1999

Paperback, Tor Books 1999

Paperback, Star Books 1980

Paperback, Star Books 1980

Paperback, Arrow Books 1987

Paperback, Arrow Books 1987

Cimiteria nr. 79 februar 1981. Her er et af de mere kulørte eksempler på freak-fascinationen. Historien hedder "La Verga Del Gigante ("En kæmpes stav"), og andler om en mand med et gigantisk lem, der ufrivilligt myrder med det enorme enorme organ

Cimiteria nr. 79 februar 1981. Her er et af de mere kulørte eksempler på freak-fascinationen. Historien hedder “La Verga Del Gigante (“En kæmpes stav”), og handler om en mand med et gigantisk lem, der ufrivilligt myrder med det enorme enorme organ

Paperback, Robinson Books 2012

Paperback, Robinson Books 2012

Paperback, Pan Books 1988

Paperback, Pan Books 1988

E-bog, Deadite Press 2013. Løsrevne kropsdele  er afgjort en del af samme fascination af det groteske

E-bog, Deadite Press 2013. Løsrevne kropsdele er afgjort en del af samme fascination af det groteske

Paperback, Eraserhead Pres 2011

Paperback, Eraserhead Pres 2011

Paperback, Leisure Books 1983

Paperback, Leisure Books 1983

Paperback, Futura Books 1981

Paperback, Futura Books 1981

Paperback, Eraserhead Pres 2011

Paperback, Eraserhead Pres 2011

Paperback, Edition Phantasia 2008

Paperback, Edition Phantasia 2008

Paperback, Corgi Books 1966. Det groteske foster burde være et helt selvstændigt lille særtema

Paperback, Corgi Books 1966. Det groteske foster burde være et helt selvstændigt lille særtema

Hardcover, Innsmouth Free Press 2012

Hardcover, Innsmouth Free Press 2012

E-bog, Ramble House 2011

E-bog, Ramble House 2011

Skriv en kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.