Forbudne frugter og indestængt patos – utroskabens forsider

Paperback, Beacon Books 1958

Paperback, Beacon Books 1958

Så er det blevet tid til et nyt kig på forsiderne fra pulpens fascinerende verden. Denne gang er det utroskab, der skal tematiseres. Og jeg kan vist roligt konstatere, at dette måske er det mest udbredte og omsiggribende tema, som jeg indtil videre har behandlet her på bloggen.

Paperback, Universal Publications 1959

Paperback, Universal Publications 1959

Faktisk må man sige, at utroskab som tema forgrener sig ud i alle pulpens genrer og afskygninger. Her har jeg valgt at fokusere på det indestængte, det aggressive og seksuelle i utroskaben. Jeg har forsøgt at finde ind til emnets kerne og udeladt en hel del festlige forgreninger, som vi kan se nærmere på en anden gang.

Confessions, maj 1956

Confessions, maj 1956

Der kan gøres nogle interessante iagttagelser omkring iscenesættelsen af utroskab, når vi ser på pulpbøgernes forsider. Først og fremmest er det bemærkelsesværdigt, hvor mange af forsiderne der fokuserer på tosomhedens isolerede passion. Vi ser kun de to hovedpersoner i heftig omfavnelse, mens resten af verden fortoner sig ud i en sløret dis. Passionens eskapistiske kvaliteter synes derved understreget, men måske ligger der også noget alarmerende i dette tunnelsyn. For gemmer der sig ikke usete konsekvenser bag de elskende, som vi ikke kan se? Vi ved jo, at de har krydset grænsen ind i det socialt uacceptable, hvilket uvægerlig vil få voldsomme konsekvenser – sådan er det jo altid i pulpens verden.

Paperback, Signet Books 1960

Paperback, Signet Books 1960

Det moralsk fordømmende bliver faktisk ikke fremhævet specielt stærkt i selve billederne. Her er det saften og kraften, der understreges. Vi kan endda tale om en særlig ikonografi for dette. Manden og kvinden sidder mere eller mindre afklædte i tæt favntag, han begraver ansigtet i hendes skulder og hals, mens hun vender blikket op med lukkede øjne.

Paperback, All Star Books 1963

Paperback, All Star Books 1963

De indestængte slippes løs her, og bogens elskende giver for et øjeblik pokker i alt omkring dem. Man fornemmer, at det netop er det forbudte ved deres forhold, der leverer drivstoffet til elskovens intensitet. Dette modstilles imidlertid i de små appetitvækkere, der ledsager forsiderne, hvor damoklessværdet over de elskende udpensles.

Paperback, Saber Books 1963

Paperback, Saber Books 1963

Jeg vil også mene, at man ser en hel del socialgysen i forsiderne. Billederne og bøgernes titler spiller ganske enkelt på jalousiens gustne harpe. Kvinder, navnlig forstædernes hjemmegående husmødre, fremstilles som forsømte skabninger parate til at kaste sig i armene på hvem end, der måtte byde sig til. Et skrækbillede for den mandlige selvværd og seksualitet, der synes at være vokset direkte ud af 1950’erne og 60’ernes kønsrollemønster, hvor hovedparten af disse forsider stammer fra.

Paperback, Beacon Books 1958

Paperback, Beacon Books 1958

Der ligger naturligvis altid fantasien om, at denne fremmede, der møder den forsømte husmor, er læseren selv, men sagen er tveægget og spiller på idéen om tyven, der tror alle andre stjæler.

Paperback, Saber Books 1960

Paperback, Saber Books 1960

Det, jeg imidlertid er mest optaget af ved billederne her, er deres formidable, hedonistiske dyrkelse af passionen og passionens skyggesider. Der ligger stof til masser af horrorromaner her, for begynder gyset ikke netop der, hvor disse romaner og billeder stopper? Der hvor lyster bliver sluppet fri, og vi åbner op for alle de dunkle drifter. Begær, liderlighed, magtsyge, vrede og alt mulig andet gemmer sig i de elskendes slagskygger og skaber mulighed for nye, dramatiske fortællinger.

Og husk nu – snyd ikke dig selv for forsidernes små tekster!

Paperback, Beacon Books 1959

Paperback, Beacon Books 1959

Paperback, Pyramid Books 1962

Paperback, Pyramid Books 1962

Paperback, Beacon Books 1959

Paperback, Beacon Books 1959

Paperback, Popular Library 1952

Paperback, Popular Library 1952

Paperback, Beacon Books 1961

Paperback, Beacon Books 1961

Paperback, Popular Library  1955

Paperback, Popular Library 1955

 

Paperback, Beacon Books 1962

Paperback, Beacon Books 1962

Paperback, Novel Library 1949

Paperback, Novel Library 1949

Paperback, Beacon Books 1963

Paperback, Beacon Books 1963

Paperback, Nightstand Books 1960

Paperback, Nightstand Books 1960

Paperback, Beacon Books 1963

Paperback, Beacon Books 1963

Paperback, Monarch Books 1964

Paperback, Monarch Books 1964

Paperback, Beacon Books 1963

Paperback, Beacon Books 1963

Paperback, Monarch Books 1962

Paperback, Monarch Books 1962

Paperback, Beacon Books 1964

Paperback, Beacon Books 1964

Paperback, Monarch Books 1962 (2)

Paperback, Monarch Books 1962 (2)

Paperback, Beacon Books 1964

Paperback, Beacon Books 1964

Paperback, Monarch Books 1961

Paperback, Monarch Books 1961

Paperback, Beacon Books 1964

Paperback, Beacon Books 1964

Paperback, Monarch Books 1960

Paperback, Monarch Books 1960

Paperback, Beacon Books 1966

Paperback, Beacon Books 1966

Paperback, Monarch Books 1959

Paperback, Monarch Books 1959

Paperback, Bedside Books 1959

Paperback, Bedside Books 1959

Paperback, Midwood Books1966

Paperback, Midwood Books1966

Paperback, Bedstand Books 1963

Paperback, Bedstand Books 1963

Paperback, Midwood Books 1965

Paperback, Midwood Books 1965

Paperback, Greenleaf Classics 1971

Paperback, Greenleaf Classics 1971

Paperback, Midwood Books 1964

Paperback, Midwood Books 1964

Paperback, Greenleaf Classics 1979

Paperback, Greenleaf Classics 1979

Paperback, Midwood Books 1960

Paperback, Midwood Books 1960

Paperback, Macfadden Bartell 1960

Paperback, Macfadden Bartell 1960

Paperback, Midwood Books 1960

Paperback, Midwood Books 1960

Paperback, Macfadden Bartell 1971

Paperback, Macfadden Bartell 1971

Reklamer

Skriv en kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s