Tim Whites organiske forsider og lidt om min billedfascination

Paperback, New English Library 1979

Paperback, New English Library 1979

De fleste af jer vil sikkert være stødt på Tim Whites forsider, og lur mig om ikke du har et par af dem stående på hylden. Engelske Tim White har været brugt som forsideillustrator på et utal af genreudgivelser og har haft sin storhedstid i 1970’erne og 80’erne. Han har været aktiv ind i 00’erne, men så vidt jeg kan se, har han ikke malet nogen nye forsider i de seneste ti år.

Paperback, Sidgwick & Jackson 1975

Paperback, Sidgwick & Jackson 1975

Store forlag som eksempelvis New English Library og Avon brugte i vid udstrækning Tim White. Især SF-forsider blev hans speciale og det med rette. White har skabt en perlerække af surrealistiske fremtidsvisioner, hvor organisk arkitektur og teknik synes at vokse sammen med futuristisk natur. Han står i gæld til den fransk-belgiske Les Humanoïdes-skole, men har alligevel sit eget udtryk, der især hviler i førnævnte organiske forståelse af materialitet.

Paperback, New English Library 1977

Paperback, New English Library 1977

Tim White har altid stået som noget særligt for mig. Sagen er nemlig den, at Grafton brugte Tim White som illustrator på forsiderne til de engelske paperbackudgaver af den berømte (og berygtede) omnibusudgivelse af Lovecrafts værker. Rigtig, rigtig mange har stiftet bekendtskab med Lovecraft gennem Graftons paperbacks (mig selv inklusiv), og de står trofast på mange genrefans hylder.

Paperback, Grafton 1985

Paperback, Grafton 1985

Jeg kan stadig huske, hvordan jeg som ung teenager sad forstenet på mit værelse og stirrede på navnlig seriens andet og tredje bind. Det blev næsten en form for meditation ansporet af den begejstring, jeg oplevede ved at læse Lovecraft for første gang og opdage det univers, der udfoldede sig i historierne. Jeg har aldrig sluppet min begejstring for Lovecraft siden, men Whites forsider har heller ikke sluppet mig, og eksempelvis den glinsende dæmon, der sidder på stakken af afhuggede hoveder, er et billede, der rigtig tit kommer tilbage til mig.

Paperback, Grafton 1985

Paperback, Grafton 1985

Det samme gør den groteske skabning, der sidder på forsiden af seriens tredje bind. Begge forsider er på en måde blevet arketypiske repræsentationer på alt det, der bliver ved med at føre mig tilbage til horrorgenren. Kan ske jeg læser andre genrer, men det er og bliver gysets verden, der betyder mest for mig, og det sted jeg altid vender tilbage til.

Paperback, Grafton 1985

Paperback, Grafton 1985

Det er sært, hvordan billeder som eksempelvis Whites Lovecraft-forsider kan gøre indtryk. For mig var sammenfaldet mellem Lovecraft og Tim White i hvert fald en formativ oplevelse, og sammen med min vedvarende entusiasme for Ian Millers pennetegninger er de blevet en del af den entusiasme, der driver mig til at blive ved med at opsøge bogforsiderne (for ikke at nævne bøgernes indhold, naturligvis!) og bruge tid på dem. Nørdet eller sært er det måske nok, men jeg kan ganske enkelt ikke lade være.

Paperback, Warner Books 2001

Paperback, Warner Books 2001

Paperback, Orbit Books 1991

Paperback, Orbit Books 1991

Paperback, Orbit Books 1981

Paperback, Orbit Books 1981

Paperback, Orbit Books 1981

Paperback, Orbit Books 1981

Paperback, Orbit Books 1980

Paperback, Orbit Books 1980

Paperback, New English Library 1979

Paperback, New English Library 1979

Paperback, New English Library 1978

Paperback, New English Library 1978

Paperback, New English Library 1977

Paperback, New English Library 1977

Paperback, New English Library 1977

Paperback, New English Library 1977

Paperback, New English Library 1976

Paperback, New English Library 1976

Paperback, New English Library 1976

Paperback, New English Library 1976

Paperback, Granada Books 1985

Paperback, Granada Books 1985

Paperback, Grafton Books 1986

Paperback, Grafton Books 1986

Paperback, Grafton 1989

Paperback, Grafton 1989

Paperback, Grafton 1988

Paperback, Grafton 1988

Paperback, Grafton 1988

Paperback, Grafton 1988

Paperback, Grafton 1988

Paperback, Grafton 1988

Paperback, Bastei Lübbe 1990

Paperback, Bastei Lübbe 1990

Paperback, Avon Books 1988

Paperback, Avon Books 1988

Paperback, Avon Books 1986

Paperback, Avon Books 1986

Paperback, Avon Books 1986

Paperback, Avon Books 1986

Hardcover, New English Library1976

Hardcover, New English Library1976

Paperback, Norma Editorial 1994. En kunstbog der samler en del af Tim Whites forsider og illustrationer

Paperback, Norma Editorial 1994. En kunstbog der samler en del af Tim Whites forsider og illustrationer

 

Skriv en kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

Skriv et svar

