Voldtaget! Et beskidt pulpmotiv

Paperback, Candid Reader 1967

Paperback, Candid Reader 1967

Her er vi ude i et af de genremæssige overdrev, der afgjort udfordrer vanlige konventioner om god smag. Vi skal nemlig se nærmere på et lille udpluk af den forbløffende store mængde pulplitteratur om voldtægt, der blev udgivet fra 1950’erne og langt op i 70’erne. Genremæssigt bevæger vi os fra porno til horror, og man kan vel mene, at de to ting forenes i en hel del af bøgerne.

Paperback, Popular Library  1953

Paperback, Popular Library 1953

Romanerne og forsiderne, som du ser, spiller i høj grad på to ting. Først og fremmest angsten for vold og overgreb. Der bliver afgjort pustet til ilden, og sammenstillingen af voldtægtsrelaterede titler og billeder af lidende kvinder er skrap kost.

Confidential Detective, maj 1968

Confidential Detective, maj 1968

Omvendt må man også konstatere, at en hel del af billederne udtrykker noget stærkt lystbetonet. De sadistiske fantasier, der udleves på forsiderne, viser i hvert fald helt ublu voldtagerens overmagt og frihedsfølelse. Voldtægten som udtryk for mindreværdsfølelser og afmagt fortoner sig således helt i billedernes nærmest karikeret grusomme univers.

Paperback, Pocke Books 1975

Paperback, Pocke Books 1975

Seksuelle drømmerier kommer i alle former og størrelser og lader sig ikke begrænse til et bestemt køn eller bestemte seksualiteter. At indsnævre forsiderne, du ser her, til udelukkende at være et udtryk for maskulin aggression og kvindefjendskhed vil derfor være en grov forenkling af virkeligheden bag pulpmarkedets kundegrundlag.

Paperback,  Greenleaf Classics  1974

Paperback, Greenleaf Classics 1974

Man kan vel snarest se billederne som en form for emotionelle ventiler. Romaner, hvis forside og indhold stimulerer tabuiserede sadomasochistiske fantasier. Samtidig har de også haft en umiddelbar tiltrækningskraft på grund af den rene og skære chokværdi. Når fiktionen afsøger grænser, som den så afgjort gør i denne sammenhæng, ægger det ganske enkelt nysgerrigheden.

Paperback, Playtime Reading 1973

Paperback, Playtime Reading 1973

Jeg tvivler på, at ret mange af bøgerne har fået lov til at ligge fremme på sofabordet i stuen. De er nærmere små beskidte hemmeligheder, der kunne gemmes bagerst på reolen hvis ikke under madrassen. Det skal imidlertid ikke forhindre os i her at svælge i deres anslag mod politisk korrekthed.

Velbekomme.

Paperback,  Pillar Book 1964

Paperback, Pillar Book 1964

Paperback, Playtime Reading 1962

Paperback, Playtime Reading 1962

Paperback, Ballantine Books 1978

Paperback, Ballantine Books 1978

Paperback, Playboy 1981

Paperback, Playboy 1981

Paperback, Beacon Books 1959

Paperback, Beacon Books 1959

Paperback, Permabooks 1962

Paperback, Permabooks 1962

Paperback, Corsair Publications 1967

Paperback, Corsair Publications 1967

Paperback, Pendulum Books 1971

Paperback, Pendulum Books 1971

Paperback, Dr. Lamb Library 1976

Paperback, Dr. Lamb Library 1976

Paperback, Nightstand Books 1966

Paperback, Nightstand Books 1966

Paperback, Greenleaf Classics 1965

Paperback, Greenleaf Classics 1965

Paperback, Nightstand Books 1962

Paperback, Nightstand Books 1962

Paperback, Greenleaf Classics 1968

Paperback, Greenleaf Classics 1968

Paperback, Nightstand Books 1959

Paperback, Nightstand Books 1959

Paperback, Greenleaf Classics 1972

Paperback, Greenleaf Classics 1972

Paperback, Midwood Books 1968

Paperback, Midwood Books 1968

Paperback, Headline Books 1960

Paperback, Headline Books 1960

Paperback, Midwood Books 1962

Paperback, Midwood Books 1962

Paperback, Kozy Books 1953

Paperback, Kozy Books 1953

 

 

3 kommentarer

Filed under Ikke kategoriseret

3 responses to “Voldtaget! Et beskidt pulpmotiv

  1. Henning Andersen

    Vi er vel ikke så langt fra “50 shades of grey”. Hvilket bringer til associationer om Rapports grey sider. Man kan vel sige, at det der virker – det virker, og op til flere sexologer holder da også på, at det kan sagtens være rigtigt muntert at lege voldtægt hjemme i havestuen. Personligt er jeg af den mening at de allerfleste mennesker udmærket kan skelne mellem fantasi og virkelighed, samt har udmærket check på at voldtægt i sin skinbarlige form, ude i den skinbarlige virkelighed, IKKE har noget med sex at gøre, men derimod har at gøre med magt. Magtdemonstration og demonstration af afmagt. Derimod tror jeg de præsenterede historier hér nok retter sig mod mande-segmentet. The “odd one out” er “Odd John” – som faktisk handler om noget andet. Men det kan man ikke se på forsiden, så det må være for at “lokke husarerne ind”.

    • Martin

      Tak for en, som altid, relevant betragtning. Du har helt ret – der er klare paralleller til Fifty Shades. Interessant i den sammenhæng er selve den drejning, som Fifty Shades har taget i forhold publikum lige nu. Det erotiske er blevet æstetiseret og stiliseret på en helt anden måde end de pulp-udgivelser, som jeg refererer til her. Samtidig er det bemærkelsesværdigt, hvor meget mere kontant og direkte indholdet i James’ roman er. Der er altså tale om en forskydning, hvor de oprindelige pulpudgivelser leverede kontakte, seksuelle budskaber på forsiden, mens indholdet er påfaldende bornert. Fifty Shades gør det stik modsatte, her leveres der ganske lidt på de velfriserede forsider, men det gør indholdet derimod. Og ja, det er pudsigt med ”Odd John”, der klart iscenesættes til noget andet end indholdet. Som du skriver, husarerne skal lokkes til, og det er jeg som inkarneret husar egentlig ganske glad for!

      • Henning Andersen

        Det med “covers” set i relation til indhold er faktisk en størrelse, som interesserer mig meget – og ikke kun i denne sammenhæng. Men du har i høj grad ret – de dersens pulps de lover lidt mere end de egentlig kan holde og vice versa mht Hr. Grå. Hvilket efter min mening – og jeg aner ikke om der er forsket i det – netop hænger sammen med den æstetiske sondring mellem det erotiske og det pornografiske. Hver ting til sin tid, bevares, men hvor er grænsen? Et spørgsmål der faktisk er mere spændende end “objektet” for undersøgelsen, for nu at forsøge mig med en eufemisme.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.