Pikante, pulpede fristeler I: Stolen Sweets

Stolen Sweets, oktober 1933

Stolen Sweets, oktober 1933

Er det bare mig, eller er der noget forstyrrende ved flere af Stolen Sweets forsider? Der udkom en hel stribe magasiner i løbet af 30’erne, der alle kredser om samme vovede, pikante æstetik. De fleste var kortlivede, og i løbet af den kommende tid vil jeg vise et udvalg af magasinernes forsider.

Stolen Sweets, september 1936

Det erotiske element er ikke til at tage fejl af, selvom det til en vis grad er pakket ind i noget uskyldigt. Men det forstyrrende for en moderne beskuer er i virkeligheden den sære kobling mellem præcis det uskyldige, barnagtige over de portrætterede unge kvinder og så deres henslængte, utvetydigt erotiske positurer. Man kan måske mene, at det ikke er så udtalt på forsiderne her, men hold dette indlæg i baghovedet, når jeg vender tilbage med flere indlæg i serien. Det bliver ganske grelt.

 

Stolen Sweets, oktober 1937

Stolen Sweets, oktober 1937

Der overskrides klart nogle moderne billedkonventioner her. Netop derfor er Stolen Sweets forsider interessante. Når jeg ser på dem, oplever jeg flere af dem som lettere ubehagelige og absolut ikke uskyldige. Som horror-entusiast synes jeg, det er spændende, fordi det er lærerigt i forhold til, hvordan vi afkoder billeder. Ved blot at forskyde billedkonventioner en smule mister vi grebet om ikonografien, og dermed – som Panofsky ville kalde det – forbindelsen til det ikonologiske lag. Billederne virker desorienterende, fordi de får forkerte konnotationer. Fra ”bare” at være frække får de et skær af noget ubehageligt, fordi vi nu oplever æstetikken på en anden måde.

Stolen Sweets, marts 1934

Stolen Sweets, marts 1934

Intellektuelt forstår vi dermed udmærket, hvad billederne skulle betyde i 30’erne, og vi forstår også, at der er tale om erotiske fristelser, men emotionelt påvirker æstetikken os i en anden retning og tvinger en anden læsning med ind over billedet, der skaber rum for en vag følelse af ubehag.

Stolen Sweets, maj 1935

Stolen Sweets, maj 1935

Nøjagtigt dette rum, der opstår mellem den intellektuelle erkendelse og den emotionelle reaktion i mødet med billedet, synes jeg, er fascinerende, og noget der må være en værdig litterær udfordring, som man let kunne arbejde videre med. For er det ikke præcis det samme, der sker, når vi læser noget som skræmmer os subtilt? Er det ikke præcis dette rum, som horrorforfatteren ofte jagter?

Stolen Sweets, januar 1936

Stolen Sweets, januar 1936

Stolen Sweets, januar 1935

Stolen Sweets, januar 1935

Stolen Sweets, august 1935

Stolen Sweets, august 1935

Real Stolen Sweets, marts 1935

Real Stolen Sweets, marts 1935

Real Stolen Sweets, februar 1935

Real Stolen Sweets, februar 1935

Real Forbidden Sweets, oktober 1934

Real Forbidden Sweets, oktober 1934

 

Advertisements

Skriv en kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s