Tilbage fra julehi – Godt nytår til jer alle

Detective Cases, januar 1956

Detective Cases, januar 1956

Så er det nye år begyndt, og jeg har hermed også fået taget hul på et nyt år med Fra Sortsand. Med fare for at blive selvsmagende skal der da derfor også luftes lidt nytårstanker, før det for alvor går løs igen her på min lille bagstræberiske platform.

Jeg hygger mig rigtig meget med Fra Sortsand. Den arkæologiske udforskning af genrelitteraturens verden er og bliver et spændende emne, som jeg holder uendeligt meget af. Og det betyder ganske meget for mig, at Fra Sortsand er et sted, hvor de kvalitative vurderinger af litteraturen med dogmatiske stjerner og andre platheder ikke optræder. I stedet er det analysen og de genrehistoriske perspektiver, jeg dyrker, og det mest fantastiske er, at I er med på den. Gennem mails og kommentarer er det stort at opleve, at der rent faktisk opstår diskussioner og iagttagelser, som fører til nye idéer og indsigter. Tak for det!

Jeg er i hvert fald begejstret, og kanske sagligheden og indlæggene bliver en smule langhårede, men hvad så – hvis man ikke synes om det, går man bare et andet sted hen. Bogomtalerne bliver måske også lidt længere, end hvad godt er for klassisk Net-læsning, men det er jo netop den langsommelige, drøvtyggende diskussion, der er tanken med bloggen. Jeg skriver med andre ord for dem, der har lyst til andet end anmeldelser og til alle dem, der gerne vil længere end de som oftest trivielle og nørdede diskussioner af plot og handling.

Paperback, Greenleaf Classics 1966

Paperback, Greenleaf Classics 1966

Nu er Fra Sortsand ikke det eneste sted, hvor den slags findes og udfoldes. Der findes flere rigtig gode sites herhjemme, som leverer præcis den slags. Ikke desto mindre er det vigtigt for mig, at Fra Sortsand afspejler en særlig type samtaler og, håber jeg, måske endda en særlig stemning. Det er i hvert fald det ideal, jeg stræber efter.

Søren Henrik Jacobsen havde for et par dage siden en bemærkning på Skræk og Rædsel, der faldt i forbindelse med nogle overvejelser omkring det at blogge anno 2015. Han skriver, at vores hjemlige genreblogs i nogen grad konkurrerer mod hinanden om læserne. Den tanke har jeg ikke selv haft, og jeg har efterfølgende tænkt lidt nærmere over det. Jeg har egentlig haft det indtryk, at vi mere eller mindre skrev for den samme gruppe mennesker, der stort set frekventerer de samme blogs og hjemmesider. Nogle sites appellerer måske bredere og ikke nødvendigvis kun til genrefans, mens andre steder taler specifikt til den hårde kerne. Jeg kan godt se, at de store sites og blogs, der overlapper i fokus, måske slås en smule om læserne – men kommer folk ikke forbi dem alle alligevel? Er der ikke en fast kerne af læsere, som alle skriver, læser det hele og kommenterer mens en mere tilfældig strøm konstant er på konstant transit på alle siderne?

Paperback, Ace Books 1959

Paperback, Ace Books 1959

Men her tager jeg måske fejl. Måske vælger man kun et par sites som vindue ind i genreverdenen? Jeg opsøger da heller ikke alle vores hjemlige sites med samme frekvens, hvilket navnlig skyldes personlige præferencer. Men har det dermed i virkeligheden ikke også mere med sidernes fokus at gøre end en kvalitativ konkurrence? Jeg forestiller mig da heller ikke, at nogen for alvor vil mene, at en lille blog som Fra Sortsand konkurrerer med de store sites, vi har. Dertil er emneudvalget og fokus trods alt for snævert.

Det kunne være interessant at høre lidt om dine læsemønstre blandt de hjemlige sites. Hvilke steder besøger du?

Godt nytår og tak til alle jer, der lægger vejen forbi, alle der kommenterer, skriver Bogbekendtskaber og gider være med.

-Martin

 

4 kommentarer

Filed under Ikke kategoriseret

4 responses to “Tilbage fra julehi – Godt nytår til jer alle

  1. For at uddybe lidt, så tror jeg især, at det er de mere nyheds-baserede blogs og hjemmesider, der er i konkurrence med hinanden. Ikke nødvendigvis om læserne, men om at være først med nyheder og anmeldelser. Mere unikke blogs som denne her og på det seneste også Cineasten gør tingene på en anden måde, og jeg håber i den grad, at danske fans kommer hele vejen rundt, når de læser om genren på nettet.

    • Martin

      Tak for din uddybning. Jeg har ikke tænkt på nyheder som et konkurrence-emne og læste derfor dit indlæg lidt anderledes. Du har utvivlsomt ret i din betragtning omkring en kamp om at komme først med informationer. Heldigvis bringer du meget andet godt end nyheder og tiltrækker derfor også folk som mig, der egentlig er ret ligeglad med film- og serienyt. Mon derfor ikke, at Skræk og Rædsel er polstret til at tage konkurrencen op med hvem som helst, så længe du synes, det er sjovt at blogge?

  2. Henning

    Rasmus Wichmann & partner har stablet Fanportalen.org på benene, og den besøger jeg – vanemæssigt – en gang om dagen. Det giver et ret godt overblik over nyheder på de “sites” der beskæftiger sig med de ting der interesserer mig. Der er sådan lidt OCD over det: DMI, Fanportalen, Wikipedia, mail. Fast ritual. SFC’s hjemmeside og Strange Horizons besøger jeg en gang om ugen. Konkurrence-elementet i “first on the spot” og “breaking news” interesserer mig ikke det store. Så vil jeg hellere læse uddybende artikler om noget gammelt l….. – om ældre genre-relaterede fænomener. Og det er derfor jeg godt gider læse Fra Sortsand – så keep on trucking.

Skriv et svar

