Gruens ansigt? Christopher Lee på forsiden

Hardcover, W.H. Allen 1977

Hardcover, W.H. Allen 1977

Hammer, og navnlig rollen som den blodtørstige grev Dracula i Hammers fortolkning, gjorde Christopher Lee til et af den engelske filmverdens lettest genkendelige ansigter i 1960’erne. Lee blev ganske enkelt synonym med gys, og selv om han som privat i stigende grad lagde afstand til Hammer og sit image som ikonisk skrækfigur, ændrede det ikke stort ved hans omdømme. Hans ansigt og øjne blev indbegrebet af den gotiske opblomstring, som Hammer repræsenterede.

Paperback, Warnr Books 1976

Paperback, Warner Books 1976

Præcis som Hitchcocks ansigt kunne udnyttes kommercielt som et kvalitetsstempel på bogforsider, kunne Lees ansigt bruges på samme måde. Der udkom da også en del antologier i løbet af 70’erne, hvor Lee ikke alene pryder omslaget, men også har skrevet forordet. Bøgerne blev ofte markedsført som Lees særlige, yndlingshistorier, men sagen er desværre den, at han knap gjorde andet end at sætte sit navn under indledningen og låne sit ansigtet til forsiden. En ikke helt dårlig forretning at dømme efter de store oplag hans antologier udkom i, og samtid understregede bøgerne den aura af noget sofistikeret og intellektuelt, som Lee vel altid har dyrket.

Paperback, Warner Books 1976

Paperback, Warner Books 1976

Antologiernes Indhold ikke videre overraskende i det fleste indeholder klassiske noveller af Dickens, M. R. James og Stoker samt amerikanske navne som Bloch, Bradbury og alle de andre fra 60’ernes store skræk-boom.

Paperback, Star Books 1975

Paperback, Star Books 1975

I dag, hvor antologier ikke sælger længere og folk generelt foretrækker gyserfilm frem for skræklitteratur, har den slags udgivelser mistet relevans. Derfor er bøger, som dem du ser her, et sjovt minde om en tid, hvor afstanden mellem medierne var mindre end i dag. Gys i tegneserieform, i bogform og på film spillede sammen på en anden måde, hvor man næsten kan tale om en synergi mellem de forskellige udtryk, som er svært at få øje på i dag. Det er en skam, og navnlig er det ærgerligt, at filmen så enerådende er kommet til at dominere præmissen for horrorgenren.

Nå – jeg må hellere klappe i, før nogen beskylder mig for at være en bagstræberisk nostalgiker!

Paperback, Sidgwick & Jackson 1973

Paperback, Sidgwick & Jackson 1973

Paperback, Pyramid 1966

Paperback, Pyramid 1966

Paperback, Mayflower 1980

Paperback, Mayflower 1980

Paperback, Mayflower 1976

Paperback, Mayflower 1976

Paperback, Mayflower 1976

Paperback, Mayflower 1976

Paperback, Mayflower 1975

Paperback, Mayflower 1975

Hardcover, Souvenir Press 1974

Hardcover, Souvenir Press 1974

Hardcover, Octopus Books 1983

Hardcover, Octopus Books 1983

Halls of Horror, nr. 1 1983

Halls of Horror, nr. 1 1983

Reklamer

Skriv en kommentar

Filed under Novellesamling

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s