Beat the beats – glimt af storbyens fordærvede hjerte

Paperback, Brandon House 1965

Paperback, Brandon House 1965

I 1922 udsendte T. S. Eliot sit sønderknusende digt The Wasteland, der formørkede den litterære himmel og flængede tæppet ind til poesiens helligste hellige. Utallige samlede tråden op efter Eliot, og digtet fik også enorm betydning for den unge Allen Ginsberg. Han hørte Eliots stemme klart og brugte den som podium for sit eget sønderlemmende skrig – et generationsbrøl, der varskoede en ny litterær bølge i Amerika.

Paperback, Popular Library 1960

Paperback, Popular Library 1960

Ginbergs fabelagtige digt Howl blev skrevet i 1955 og står i dag som en paradigmatisk tekst for alt det, der kendetegner beat og forfatterne. Beat-litteraturen; det sære, fascinerende og uimodståelige kludetæppe af stemmer og tematikker, der fortsætter med at inspirere og mystificere med sine myter og selviscenesatte løgne.

Paperback, Pocket Books 1954

Paperback, Pocket Books 1954

Bannerførere som Ginsberg, Burroughs og Kerouac er litterære darlings i dag, og jeg skal da heller ikke være sen til at tilslutte mig begejstringen. Imidlertid er dette indlæg slet ikke om de litterære giganter. I stedet handler det om selve idéen om beat-generationen. De såkaldte beatniks og reception af disse i populærkulturen. Som nævnt er beat-begrebet vagt og dækker over tematisk såvel som stilistisk meget, meget forskellige værker, der stort set ikke har andet tilfælles end et kronologisk sammenfald og forfatternes indbyrdes bekendtskaber.

Paperback, Pike Books 1961

Paperback, Pike Books 1961

En ting fik de litterære figurer imidlertid til fælles, og det var deres ry blandt en stor del af den amerikanske befolkning som hipsters, vilddyr, amoralske krabater, junkier, liderbukse og repræsentanter for alt fordærv i USA. For det moralsk bekymrede og indignerede Amerika var de en kræftsvulst på samfundet og Greenwich Village i New York forfaldets hjerte.

Paperback, Pedigree Books 1961

Paperback, Pedigree Books 1961

Naturligvis måtte pulpmarkedet gribe det mondæne Amerikas forargelse, og i løbet af 1950’erne og 60’erne udkom en lang række beatnik-titler, der dykker ned i forestillingen om smudset. Her udfoldes det depraverede liv i ”the village”, her fortælles om vilde sexorgier til sort bebop, og som altid er tonen advarende. Mødre og fædre, vogt jer for de liderlige, vilde mænd og vildkvinder, der lurer i New York.

Paperback, Paperback Library 1964

Paperback, Paperback Library 1964

Men naturligvis er romanerne også fyldte med ambivalens. Naturligvis spiller de på den ekstreme nysgerrighed, som Amerika havde i forhold til idéen om de frigjorte beatniks. Og naturligvis var bøgerne også eskapisme for forstadsunge, der var ved at kede sig ihjel i deres sikre miljøer. Naturligvis var både mænd og kvinder stærkt optaget af de seksuelle udskejelser, og naturligvis var bøgerne en mulighed for at komme på gæstevisit i en dunkle, fremmed verden.

Paperback, Paperback Library 1960

Paperback, Paperback Library 1960

Så her lægger vi også vejen forbi Greenwich Village og kigger inden for på de sagnomspundne kaffebarer. Kan man nogensinde blive træt af pulpens fantasiske evne til at kanalisere kulturel ambivalens? I hvert fald ikke mig.

Paperback, Midwood Books 1960

Paperback, Midwood Books 1960

 

Paperback, Midwood Books 1960

Paperback, Midwood Books 1960

Paperback, Midwood Books 1959

Paperback, Midwood Books 1959

Paperback, Lancer Books 1962

Paperback, Lancer Books 1962

Paperback, Horwitz Publications 1965

Paperback, Horwitz Publications 1965

Paperback, Harborough Publications 1952

Paperback, Harborough Publications 1952

Paperback, Greenleaf Classics Books 1964

Paperback, Greenleaf Classics Books 1964

Paperback, Greenleaf Books 1961

Paperback, Greenleaf Books 1961

Paperback, Gold Star Books 1964

Paperback, Gold Star Books 1964

Paperback, Gold Medal 1962

Paperback, Gold Medal 1962

Paperback, Fawcett Gold Medal 1963

Paperback, Fawcett Gold Medal 1963

Paperback, Dollar Books 1965

Paperback, Dollar Books 1965

Paperback, Design Publishing 1951

Paperback, Design Publishing 1951

Paperback, Dell Books 1961

Paperback, Dell Books 1961

Paperback, Brandon House 1966

Paperback, Brandon House 1966

Paperback, Belmont Books 1961

Paperback, Belmont Books 1961

Paperback, Beelzebub Books 1959

Paperback, Beelzebub Books 1959

Paperback, Bedside Books 1959

Paperback, Bedside Books 1959

Paperback, Bantam Books 1959

Paperback, Bantam Books 1959

Paperback, Avon Books 1959

Paperback, Avon Books 1959

Paperback, Ace Books 1956

Paperback, Ace Books 1956

Paperback, ACE Books 1954

Paperback, ACE Books 1954

Paperback,  Fabian Original Novel 1962

Paperback, Fabian Original Novel 1962

Afslutningsvis skal I da heller ikke snydes for Ginsberg, der her læser Howl op i 1959. En oplæsning, jeg en overgang havde for vane at høre, når jeg kom fuld hjem fra koncerter og den slags. Sådan har vi alle vores små, sære vaner.

Skriv en kommentar

Filed under Ikke kategoriseret, Poesi

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.