Et blodindsmurt indlæg

Paperback, Dark Angel Press 1999

Paperback, Dark Angel Press 1999

Blodet koger over, det gik ham i blodet, blodrus, blodigt alvor. Blodmetaforer er der mange af, og de har stort set alle alvoren og noget ekstremt som fællesnævner. Det gør naturligvis blod interessant i forhold til horrorgenren, hvor det afgjort kan betale sig at kaste et nærmere blik på det røde, klistrede stads og se det som andet og mere end festligt sprøjt, der ledsager kamp og kage.

Paperback, Zebra Books 1989

Paperback, Zebra Books 1989

Forståelsen af blod er et fascinerende kulturelt fænomen, der spænder fra antikke forestillinger om (menstruations)blodets urenhed til den kristne fejring af Kristi blod ved alteret. En forståelse der spænder fra blodet som livgivende stof til en farlig gift fyldt med smitsomme sygdomme. Sidstnævnte, gamle forestilling blev naturligvis kun accentueret med erkendelsen af HIV/AIDS-sygdommen. Blodet rummer med andre ord lige dele konnotationer til noget livgivende og dødligt, forbudt eller tabuiseret, som – om vi vil det eller ej – klinger med i vores visualisering og omgang med blodet i litteraturen.

Paperback, Sphere Books 1983

Paperback, Sphere Books 1983

I Anne Rices og Poppy Z. Brites vampyrfortællinger mødes de symbolske ender i et seksuelt, religiøst ladet, metaforiske system, hvor blodet både er livskraft og et forbudt narkotikum, forbundet med nydelse og skam. Her er det hæsligt og smukt på samme tid, indfanget i et formsprog, der udspringer direkte fra katolsk blodmystisk. Hos Stephen King, i hans fremragende debutroman Carrie, er det blodets skam og dødssymbolik, der driver værket. Åbningsscenen i gymnastiksalens omklædningsrum er et grusomt, socialt gys, hvor tamponen indsmurt i menstruationsblod og pigernes nådesløse tilråb ”plug it up, plug it up…” iscenesætter alle de ældgamle forestillinger om den blødende som uren og ufuldstændig.

Paperback, New English Library 1989

Paperback, New English Library 1989

Men ikke overraskende er vampyrlitteraturen uden tvivl det sted, hvor blodets metafysik dyrkes tydeligst. I horrorlitteraturen generelt, navnlig på forsiderne, er forholdet imidlertid lidt enklere. Her er det stort set altid blodets liv/død-dualitet, der bringes frem. Bogtitler og billeder spiller på det synlige blod, det åbenbarede blod, om man vil. Blodets symbolske kraft træder nemlig først i karakter, når det bliver synligt; når det frigøres fra legemet. Så længe vi holder det i os selv, er det så at sige ufarligt, men så snart det slippes fri, ved vi, at noget er galt. På horrorforsiderne er synligt blod det samme som katastrofer, smerte og død.

Paperback, Sphere Books 1967

Paperback, Sphere Books 1967

Intuitivt forstår vi, at det er forkert og ubehageligt, når blod frigøres fra kroppen, og bogens løfte om grænseoverskridende, morderisk indhold understreges dermed i et af genrens mest potente symboler. At blodet også kan forstås som rensende  verden og rensende vores hovedpersoner, når de bløder eller får andre til at bløde, er et andet tematisk spor, som jeg ikke skal forfølge nærmere her. Det hænger mere sammen med teksterne end selve forsiderne, som egentlig er emnet.

Jeg skal derfor også klappe i og overlade ordet til denne fine samling af blodige billeder og titler.

Velbekomme!

Paperback, Salt Publishing 2012

Paperback, Salt Publishing 2012

Paperback, Pocket Books 1994

Paperback, Pocket Books 1994

Paperback, Pocket Books 1993

Paperback, Pocket Books 1993

Paperback, Pocket Books 1991

Paperback, Pocket Books 1991

Paperback, Pocket Books 1989

Paperback, Pocket Books 1989

Paperback, Pinnacle 1988

Paperback, Pinnacle 1988

Paperback, Penguin Books 2010

Paperback, Penguin Books 2010

Paperback, Novel Books 1965

Paperback, Novel Books 1965

Paperback, Nightstand Books 1964

Paperback, Nightstand Books 1964

Paperback, New English Library 1975

Paperback, New English Library 1975

Paperback, New English Library 1967

Paperback, New English Library 1967

Paperback, Legend Paperbacks 1979

Paperback, Legend Paperbacks 1979

Paperback, Grafton 1990

Paperback, Grafton 1990

Paperback, Futura 1981

Paperback, Futura 1981

Paperback, Futura 1980

Paperback, Futura 1980

Paperback, Dell Books 1979

Paperback, Dell Books 1979

Paperback, Black Bed Sheet Books 2012

Paperback, Black Bed Sheet Books 2012

E-bog, 2014. Udgivet uden forlag

E-bog, 2014. Udgivet uden forlag

Paperback, Berkley Books 1986

Paperback, Berkley Books 1986

Paperback, Avon Books 1984

Paperback, Avon Books 1984

E-bog, Amazon Digital Services 2012

E-bog, Amazon Digital Services 2012

Paperback, Avon Books 1967

Paperback, Avon Books 1967

Paperback, Avon Books 1968

Paperback, Avon Books 1968

Paperback, Pocket Books 1987. Her kan det kun blive vildt!

Paperback, Pocket Books 1987. Her kan det kun blive vildt!

Reklamer

Skriv en kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s