Døden og skønheden – et vanitas-motiv med lange aner

Paperback, Penguin Books 1973

Paperback, Penguin Books 1973

Både kvinder og knokkelmænd er forbløffende populære på pulpens og gysets forsider. Det kan derfor heller ikke overraske, at kombinationen af de to ligeledes optræder hyppigt. Variationerne over temaet kender næsten ingen grænser, og det er formentlig også en af grundende til, at tematikken har vist sig så levedygtig. Men der må stikke mere under.

Vampir-Horror-Roman, nr. 273 1983

Vampir-Horror-Roman, nr. 273 1983

Ser vi bag om de enkelte billeder, er det da også tydeligt, at vi har med det ældgamle makkerpar døden og skønheden eller eros at gøre. Skønhed og eros er ikke det samme, men visuelt går de hånd i hånd og lader sig derfor ikke entydigt adskille. Det væsentlige er sådan set også, at de mange smukke kvinder i selskab eller kombination med benrade vidner om livets flygtighed og det håbløse i at kæmpe imod. Intet varer ved.

Thrilling Mystery, juni 1936

Thrilling Mystery, juni 1936

Det sensuelle spiller selvfølgelig en afgørende rolle her, fordi nydelsen på en gang skærpes og tilføjes noget melankolsk, når vi som beskuere ser de smukke kvinder i nært selskab med døden. Fortabelsen er uundgåelig, både for den smukke kvinde, men også for iagttageren. At motivet også kan rumme dybere, mørkere konnotationer om magtforhold og aggression over for det andet køn, er en anden snak.

Terror Tales, Oktober 1934

Terror Tales, Oktober 1934

Motivet, vi her har med at gøre, er antikt, men blev allerede i middelalderen ført ind i en kristen kontekst, hvor dødens skønne ledsagerske blev identificeret som Eva. Altså sirenen, der lokker manden i favnen på synden eller døden. Dermed er vi også kommet frem til den forbudne frugt, som fylder så meget i navnlig pulpens univers. Den forbudne frugt, der lokker os til med sine uimodståelige kvaliteter til trods for, at vi ved, at der kun ligger undergang i vente for den, der nærmer sig.

Et fornemt eksempel på motivet fra den nordeuropæiske renæssancekunst. Hans Baldung Grien, 1517

Et fornemt eksempel på motivet fra den nordeuropæiske renæssancekunst. Hans Baldung Grien, 1517

Hvor langt man vil vandre ad den fortolkningsvej, når du ser forsider som disse, er et temperamentsspørgsmål, men for den der interesserer sig for ikonografi, indskriver forsider som dem i dette indlæg sig i en lang kunsttradition. Alene det er da sjovt, ikke?

På snarligt gensyn.

Strange Detective Mysteries, februar 1943

Strange Detective Mysteries, februar 1943

Spicy Mystery, september 1937

Spicy Mystery, september 1937

Paperback, Zebra Books 1986

Paperback, Zebra Books 1986

Paperback, Triangle Books 1943

Paperback, Triangle Books 1943

Paperback, Paperback Library 1967

Paperback, Paperback Library 1967

Paperback, Macfadden-Bartell 1967

Paperback, Macfadden-Bartell 1967

Paperback, Leisure Books 1986

Paperback, Leisure Books 1986

Paperback, Leisure Books 1985

Paperback, Leisure Books 1985

Paperback, Leisure Books 1985

Paperback, Leisure Books 1985

Paperback, Grafton 1982

Paperback, Grafton 1982

Paperback, Gold Medal Books 1957

Paperback, Gold Medal Books 1957

Paperback, Dell Books 1951

Paperback, Dell Books 1951

Paperback, Dell 1952

Paperback, Dell 1952

Paperback, Dell 1947

Paperback, Dell 1947

Paperback, Corgi Books 1977

Paperback, Corgi Books 1977

Paperback, Bantam Books 1988

Paperback, Bantam Books 1988

Paperback,  Harmsworth 1982

Paperback, Harmsworth 1982

Hardcover, Dreamhaven Books 2000

Hardcover, Dreamhaven Books 2000

Fantastic Tales, april 1937

Fantastic Tales, april 1937

Fantastic Adventures, juli 1946

Fantastic Adventures, juli 1946

Dime Mystery, maj 1947

Dime Mystery, maj 1947

Dime Mystery, juni 1949

Dime Mystery, juni 1949

Dime Mystery, december 1948

Dime Mystery, december 1948

Dime Mystery Magazine, juli 1943

Dime Mystery Magazine, juli 1943

Dime Detective, marts 1938

Dime Detective, marts 1938

Der Lord, nr. 6 1979

Der Lord, nr. 6 1979

 

Advertisements

2 kommentarer

Filed under Ikke kategoriseret

2 responses to “Døden og skønheden – et vanitas-motiv med lange aner

  1. Henning Andersen

    Surrealismen har vel i og for sig omfavnet denne dualitet mellem forrådnelsen/foprdærvet og skønheden/kærligheden, derfor også mellem livet og døden. Kærligheden og følelsesfraværets isboks. “Den Andalusiske Hund” og “L’age d’or” er vel nærmest “prequels” til “Twin Peaks”. Se tillige – og samtidig, og derfor – Salvador Dali, men også malerier af Arne Haugen Sørensen.
    I den mere – hm? – genrerelaterede modus, tillad mig at pege på H.R. Giger som en eksponent for sammensmeltningen af Døden&Skønheden i en moderne kontekst, der har slået gnister af sig – kan du sige “Alien”? Og “eros” er en ganske substantiel bestanddel af også de værker, der ikke umiddelbart relaterer sig Alien-universet. Giger har også bidraget med koncepter til Jodorowskis “Dune” (den ufuldendte) samt templates for en Debbie Harry-solo-debut-udgivelse (vistnok).
    Beklageligvis, men i sammenhængen “betydningsbærende”, gik Giger jo så hen og døde – og selvom jeg ikke er hans største fan, vil jeg imidlertid mene, at det var lige tidligt nok.
    Og endeligt skal jeg da huske at sige, at Giger har lavet/tegnet/malet/grafikket egne tolkninger af “begrebet” Nekronomikon – det er go’e sager.

    • Martin

      Tak for uddybningen. Henning Man kan afgjort forfølge motivet ind i mange genrer og medier. Det er og bliver en sjov sport, at jagte den slags på tværs af tid og rum.

      På genhør.
      Martin

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s