Interview om Lovecraft i radioen

H. P. Lovecraft og Gahan Wilsons omdiskuterede portrætbuste af Lovecraft fra 1975

H. P. Lovecraft og Gahan Wilsons omdiskuterede portrætbuste af Lovecraft fra 1975

Jeg var i Radio 24syv i aftes og talte umiddelbart bagefter Lars Konzack – en gammel bekendt fra mine Århus-dage – hvilket sådan set er ret sjovt. Konzack er blandt meget andet manden bag cyperpunk-romanen 20.02.202 (1993). Jeg skulle tale lidt om Lovecraft og hele World Fantasy Award-affæren. En varm kartoffel, der ikke har ansporet til ret meget konstruktiv debat eller eftertænksomhed. Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg ret ligeglad med både Lovecrafts ansigt på busten og selve prisen. Det er synd for Gahan Wilson, at hans buste har fået så meget negativ opmærksomhed, men selve prisen er i sidste ende ganske uinteressant for en som mig, der primært er optaget af ældre skrækfiktion. Men derfor kan man godt have en holdning til sagen alligevel, og den kan du genhøre her (omk. 10 minutter inde i programmet):
http://www.radio24syv.dk/programmer/ak-24syv/12456469/10:36/ak-24syv-17-11-2015-2

Det har været en travl tid for mig, og derfor har der været lidt færre indlæg på bloggen end sædvanlig. Det burde ændre sig nu, hvor tingene gradvist er ved at vende tilbage til den normale grad af travlhed.

På genhør

Martin

4 kommentarer

Filed under Ikke kategoriseret

4 responses to “Interview om Lovecraft i radioen

  1. Henning Andersen

    Ihvorvel jeg kan give dig meget ret i dine betragtninger, så må det i sidste ende være tilkendegivelsen af ens indsats, der ligger bag en overrækkelse af en “award”. Generelt mener jeg ikke, at ret mange “medaljer” i den kategori er særligt pæne at se på: – en art noveau Oscar, der ligesågodt kunne være forsiden på en Ayn Rand “roman”; en Hugo, der ligner noget uden batterier; en Nebula, der ligner indre organer støbt ind i plastik.
    Og man kan spørge sig selv: – var Hugo Gernsback en farlig festlig fyr? Var Alfred Nobel?
    Og så at være meget “moderne” og det-styrer-du-selv-agtig (en tilgang jeg iøvrigt ikke bryder mig om) så er der jo ikke nogen, der tvinger nogen til at modtage en pris eller anerkendelse.
    Nu er chancerne ikke så store, men personligt ville jeg takke nej til et ridderkors, men ja til en World Fantasy Award, uanset udseendet på samme.
    Men nu skal det ikke hedde sig: – jeg fik betragteligt meget ud af, at høre din udlægning om Lovecraft som person, for også jeg har nok været lullet lidt ind i antagelsen om den excentriske gentleman “born out of time”. Det er til dels uforskyldt, da det er baseret på en del T.S. Joshi og noget Caitlinn Kiernan og noget Lin Carter. Det selvforskyldte ligger i “ikke at brue ho’edt”. Så tak for det los i – ja, altså opmuntring til det.

    • Martin

      Tak for dine bemærkninger og lytning. Og rigtigt glædeligt du fik noget ud af det. Sagen om denne pris er faktisk lidt kompliceret – det bliver den i hvert fald hurtigt ved nærmere eftertanke. Men nu kan sagen formodentlig også snart få lov at dø i fred og vi slipper dermed for flere hovedbrud på den konto.

  2. Hej Martin – sikke en god og reflekteret udsendelse om Lovecraft og om priser og statuetter og forholdet mellem kunsten og kunstneren. Tankevækkende! Tak for det.

Skriv et svar

