Oi til din weekend med Los Fastidios

Oi-veteranerne Los Fastidios holder fortsat fanen højt. Den italienske gruppe har netop udsendt en ny video til sangen ”Radio Babylon”, der kommer fra deres nye album The Sound of Revolution, som burde være på gaden nu. Et ganske fint nummer, som hverken lægger nyt til genren eller trækker noget fra. Der er med andre ord ikke tale om det store sus, men jeg har alligevel en stor svaghed for bandet, så sig Oi til din weekend med mine (og dine?) yndlings-skinheads fra Italien.

4 kommentarer

Filed under Video

4 responses to “Oi til din weekend med Los Fastidios

  1. Henning Andersen

    “Madness” på italiensk.
    En sammenligning – på en måde:

    Hilsen Henning

  2. Jack J

    Har de ikke lige lovlig meget hår til at være skinheads? Hva’ fa’en blev der i øvrigt af skinheads’ene? Min egen teori er, at de forsvandt, da det blev populært, at mænd klippede sig skallede. De kære (!) skins havde ikke længere noget trademark – mere sku’ der ikke til. Oh well. Haha.
    Da jeg som ung purk gav Danmark fingeren og immigrerede til London, blev jeg på den første dag indlogeret på et hotelværelse med fire italienske skinheads. Og i værelset ved siden af boede fire italienske skindhead-piger. De boede der en hel måned. De lyttede til bands som Four Skins. Jeg har ikke hørt dem siden, men husker stadig, at de havde sange med tekster som: “Born to be a skinhead, born to be a skinhead, I was born to be a skinhead.” Jeg spillede Gang Green og Jerry’s Kids for dem, som de syntes var meget sjove, men helt på bølgelængde kom vi aldrig – og godt det samme. Vi sov i køjesenge, og jeg havde fået overkøjen. I den nedenunder boede lederen sammen med sin skinheadkæreste. Hver aften tog de i byen og kom først hjem ved 3-tiden, hvor jeg for længst var gået i seng (jeg havde fået arbejde på hotellet og skulle lukke op ganske tidligt). Så kom de hjem, tændte lys og larmede, før de væltede i seng. Een gang var lederen ganske oprørt, og de talte alle (selv for dem) usædvanlig højt. Mit italienske var jo ikke ret eksisterende, men jeg forstod det gentagne “bastardo”, og en af dem fortalte mig, at lederen var løbet efter nogle “sorte”. Jeg spurgte ikke mere. Et andet af “underholdningsmomenterne” var det daglige (natlige) ritual; På et eller andet tidspunkt om natten (eller morgenen, det er 30 år siden, så min hukommelse er lidt tåget her) vågnede lederen, og så vidste jeg godt, hvad der skulle ske. Så rystede sengen i 10 minutter. Ikke over 10 minutter. Han beholdt sokkerne på. Jeg husker, jeg tænkte, hun aldrig havde oplevet en orgasme. Oh well. Efter 3 uger flyttede de fleste af dem hjem til Italien, men et par enkelte blev på mit værelse. Heldigvis ikke lederen. En uge senere flyttede de sidste. Så flyttede en stor australier ind, som straks proklamerede, at han netop var blevet smidt ud af Spanien efter at havde siddet i kachotten. Men det er en helt anden historie.

    • Martin

      Hej Jack, tak for den stærkt underholdende historie. Mere af den slags tak!
      Og jo, folkene i Los Fastodios har en del hår nu, men de var tidligere i mere ”korrekt” skinhead-uniform. Først og fremmest skal det imidlertid understreges, at de kommer fra den stærkt venstreorienterede gren af miljøet – altså ikke noget ”bastardo” på den front. Jeg tror faktisk, at der fortsat gemmer sig små lommer af skins rundt omkring. Der kom bl.a. jævnligt en flok på Stengade her i København, men måske du har ret med hensyn til modens konsekvens. Jeg har lidt en svaghed for hele street punk/oi-genren, selvom der hurtigt kommer lidt for meget fodbold og øl over det; i hvert fald når det handler om de europæiske bands.

Skriv et svar

