Sære skabninger – Har vi brug for nye kimærer?

Vampir Horror 1974

En af genrefiktionens problemer er, at den på sæt og vis altid tager udgangspunkt i genkendelige konventioner. Disse kan hurtigt transformeres til klichéer, hvis ikke forfatteren går opmærksomt til sit stof. Det er der heldigvis rigtig mange, som gør, men ikke desto mindre kan forholdet mellem velkendte motiver og fornyelsen eller originaliteten hurtigt blive lidt anstrengt. Man kan eksempelvis tænke på skrækgenrens forkærlighed for vampyrer, varulve og spøgelser. Selvom disse figurer igen og igen bliver omfortolket eller beskrevet på nye måder, forbliver de i sidste ende, hvad de er – nemlig arketyper. Der er således grænser for, hvor meget de kan dekonstrueres. Hvorvidt det er et problem, er et temperamentsspørgsmål, som ligger hos den enkelte læser.

Terror Blu, nr. 40 1982

Ikke desto mindre er der noget både slående og forfriskende ved at møde helt nytænkende monstrøse skabninger, som dem Clive Barker eksempelvis slap løs i sin Books of Blood-serie eller gamle Lovecrafts uformelige, titaniske væsner; i hvert fald, som de fremstår hos HPL. Her, i disse forfatterskaber, opstod der helt nye væsner, som ikke med et hurtigt greb kunne klassificeres i skrækfiktionens bestiarium. Den slags er imidlertid sjældent, alt for sjældent, og man må spørge sig, om skræklæserne i virkeligheden helst vil have genkendelige monstre i deres gys? Noget kunne i hvert fald tyde på, at SF-genren har været væsentlig mere kreativ på denne front.

Paperback, Zebra Books 1981

Det er ligeledes morsomt at notere sig, at tegnerne fra pulpmagasinerne og bogforsiderne i langt højere grad end forfatterne har turdet udfordre klichéerne og skabe nye, mærkværdige væsner, som ikke ligner noget umiddelbart genkendeligt. Har billedkunsten det lettere her? Hvorfor denne forskel mellem tekst og billeder? Der er næppe noget entydigt svar, men jeg tror, at vi kunne tage ved lære af billedkunsten og udfordre vores vanetænkning. Giv mig flere seksarmede dræbergorillaer, flere absurde frøvæsner, flere bizarre robotter og formløse kroppe.’

Vi ses igen på onsdag.

Paperback, Tor 1991

Paperback, Timescape 1981

Paperback, Sphere 1982

Paperback, Signet 1974

Paperback, ROC 1973

Paperback, Mayflower 1975

Paperback, Mayflower 1970

Paperback, Mayflower 1968

Paperback, Lulu 2007

Paperback, Grafton 1989

Paperback, Futura 1990

Paperback, Ballantine books 1981

Paperback, Avon 1981

Paperback, Avon 1978

Paperback, Diamond Books 1991

Other Worlds, maj 1951

Paperback, Avon 1977

Hardcover, MacMillan 1973

Hardcover, Crescent 1983

Fantastic Adventures, juli 1946

Fantastic Adventures, februar 1948

EF Hors-Série Rouge, juni 1982

Argosy All-Story, maj 1923

Analog Science Fiction, juli 1970

1 kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

One response to “Sære skabninger – Har vi brug for nye kimærer?

  1. Henning

    Ja, godaften – det er kopi-politiet.
    Forsiden til “The Fallible Fiend” er tyvstjålet fra Z. Burians fremstilling af Pithecanthropus:

    https://www.google.dk/search?rlz=1C1MDNE_daDK789DK789&biw=1680&bih=944&tbm=isch&sa=1&ei=kKD5Wv_hB8_ewQLbnZYg&q=z+burian+hominids&oq=z+burian+hominids&gs_l=img.3…76137.79599.0.80416.9.9.0.0.0.0.80.561.9.9.0….0…1c.1.64.img..0.1.79…0i24k1.0.G1Y-HLkr8tg#imgrc=U9_w-HO7s4hiFM:

    – og den skyldige bedes melde sig på nærmeste kopipolitistation, øjeblikkeligt.

    Ihvorvel det er et lidt pauvert forsøg på at være morsom, så skyldes grunden til årsagen, at også tegnere, malere, illustratorer, YNI, står på ryggen af koryfæer og konventioner. Megen momentum i den sværkalibrede fantasy og gotik illustration, er direkte “løftet” – eller ihvertfald markant inspireret – af tidligere illustratorer. Og linierne kan i virkeligheden trækkes helt tilbage til Hieronymus Bosch, Michelangelo, Gustave Doré m.fl.

    Det er et voldsomt stort område at begive sig ind i, men jeg ville lige lave en krølle på den der med, at illustratorer er mere (frit) fantasifulde end forfattere. Både & – kan man sige. Og det er ihvertfald rimeligt besværligt, at opfinde et spritnyt monster, der ikke allerede eksisterer i folkloren eller i eventyrerne, et eller andet sted i verden. Vi taler fællesmenneskeligt gods og overvægt, hér.

    hilsen Henning

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.