Filmisk reklame for Randvad

Henrik Harksen lavede for lidt tid siden en lille bogtrailer til romanen Randvad, som jeg har skrevet sammen med Jacob Holm Krogsøe. Trailer kom i forbindelse med udsendelsen af bogen i andet oplag, for folk har heldigvis taget rigtig godt imod vores sønderjyske historie. Jeg tænkte, at jeg hellere lige måtte vise traileren her på bloggen. Selve fænomenet ”bogtrailer” er lidt nyt for mig, og jeg må blankt erkende, at jeg ikke helt ved, hvad jeg skal stille op med det. Det er naturligvis et format, der er meget velegnet til de sociale medier, omvendt er det lidt besynderligt at sælge en bog via levende billeder, der egentlig slet ikke har noget med bogen at gøre.

Man kan selvfølgelig sige, at en trailer, som eksempelvis denne, indfanger stemningen i romanen. Ikke desto mindre kan jeg ikke blive fri for en følelse af, at man sælger litteratur som film i sådanne trailere, og et eller andet sted postulerer, at de to medier kan det samme. Måske jeg bare ikke skal tænke alt for meget over dette og bare være glad for den reklame, som traileren er.

Hvad mener du om bogtrailere? Lad mig høre, hvis du har noget at byde ind med.

 

3 kommentarer

Filed under Ikke kategoriseret

3 responses to “Filmisk reklame for Randvad

  1. Henning

    I princippet bør man vel være glad for at éns værk bliver eksponeret, uanset ad hvilken kanal eller gennem hvilket medie.
    Og så kan man sige, at “dækningsgraden” over YouTube nok er betydeligt større, end en kvartsides annonce i WeekEndAvisen – samt billigere.
    På den anden side forstår jeg godt dine betænkligheder, til hvilket der er at sige, at bagside/flap-burps fra diverse notoriske kilder, heller ikke nødvendigvis deklarerer varen.
    Men lige den her trailer, til Randvad, er da så uhyre stemningsfuld og spoiler-free, at den tilvejebringer en hvis stemning, der aldeles godt kunne virke salgsfremmende (det er jo der vi er, ikk’sandt?)
    Samtidig skal man tage i betragtning, hvilke sanser der måske hurtigst stimuleres, og der er synssansen ret fremme i skoene (sammen med lugtesansens mytologiske evne til at fremkalde minder).
    Så du kan jo nok se, at det er frem og tilbage og pro & kontra. Men jeg syns du skal være glad for at jeres forlag promoverer jeres produkt. Tillykke

  2. Martin

    Hej Henning, tak for indspark. Jeg er skam også meget glad for al den reklame, som Harksens forlag laver for Randvad. Selve formatet “bogtrailer” er imidlertid, som sagt, en lidt ny størrelse for mig, der rejser en masse spørgsmål af mere akademisk natur. Men al reklame er god reklame, så jeg er naturligvis godt tilfreds.

    • Henning

      Alt med måde – i fire meter høje neonbogstaver (med al skyldig tak til Egoland by Olfax). Jeg er gammel nok til at huske såkaldte “læseprøver”, altså et ekstrakt af en bog, som man kunne købe for en bøjet tier, for lissom at se om det var noget, at købe HELE bogen. Det var vel, i for sig, den tids bogtrailere. Men – og et stort men – der er selvfølgelig denne sære diskrepans mellem det visuelle og det tekstuelle. På den anden side bliver romaner – med mere eller mindre held – jo, dog, trods alt, filmatiserede. Så kan man vel også lave læseprøven som film?
      Jeg ved det ikke. Jeg tænker bare højt, akademisk eller ej.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.