Ulve uden forklædning

Strange Tales, januar 1932

Ulven hører afgjort til blandt skrækfiktionens mest populære billedmotiver. Den optræder hyppigt som frygtindgydende modstander og uhyggeligt væsen i genrefiktionen fra pulpens guldalder i 1920’erne og 30’erne, men med tiden er dens status som blodtørstigt bæst gået tabt.

Adam, april 1977

Vores syn på naturen har ændret sig, og ulven er gået fra at være symbol på det onde og ukendte, der lurer derude i skoven, til at være et billede på frihed, naturkraft og ensom ophøjethed. Meget af den gru, som man i pulpdagene stadig føjede til ulvens mytologi, er naturligvis ældgammelt gods, der kan føres tilbage til antikken.

Weird Tales, december 1930

Der blev således ikke opfundet noget nyt i pulpens genrefiktion, når alt fra cowboys og eventyrere til ensomme rejsende og stakkels kvinder står ansigt til ansigt med ulvene. Episoder, som den i Jack Londons White Fang (1906), hvor en guldgraver overfaldes af en ulveflok, gjorde stort indtryk den gang og blev efterfølgende plagieret igen og igen i pulpmagasinerne – ikke mindst fordi scenen er forbistret skræmmende og fortsat formår at skræmme sin læser.

Famous Fantastic Mysteries, august 1952

Men med tiden mistede ulven, som sagt, sin ondskab og blev et dyr, der måske nok er omgærdet af en særlig stemning, men som dog kun er noget ordinær. Selve ondskaben forsvandt imidlertid ikke – den blev skubbet over i varulven, hvor man med god samvittighed kunne dyrke det ”unaturlige” i ulven.

Weird Tales Magazine, september 1927

Man kan samtidig også konstatere, at ulvens monstrøse status kun overfladisk er blevet udlånt til varulven, for følger man debatten om ulve, som den verserer i disse dage, er det tydeligt, at frygten for dyret lever i bedste velgående, uden at den adskiller sig stort fra det, der blev sagt om ulven i både antikken og middelalderen.

Blue Book Magazine, august 1930

Weird Tales Magazine, august 1938

Blue Book Magazine, februar 1942

Short Stories, februaar 1940

Detective Fiction Weekly, august 1939

 

Real Northwest Adventures, november 1936

E-bog, Pulp Electronique 2012

Paperbaack, Dark Valentine Press 2012

Hardcover, Taplinger 1974

Paperback, Transport Publishing 1948

Man’s Wildcat Adventures, januarr 1962

Paperback, Pocket Books 1990

North West Stories, vinter 1949

Paperback, Fawcett Gold Medal Books 1993

North West Stories, vinter 1950

Paperback, DAW 1977 – Elric, ulven over dem alle

1 kommentar

Filed under Ikke kategoriseret

One response to “Ulve uden forklædning

  1. Henning

    Det nuværende hysteri omkring ulve på dansk grund, kunne foranledige til at tro, at mange stadig lever i folkeeventyrets verden – ihvertfald når det kommer til dyreriget. På den anden side – og ikke fordi jeg prøver at please jyske storbønder, der mener at ha retten på sin side – så er ulven, i Danmark, at betragte som en invasiv art, og – lad os se det øjnene – der er faktisk ikke plads til hverken den eller vildsvinet. Sørgeligt men sandt. Men sådan går det når man laver asfalt og mono-kultur over det hele.
    Overordnet er jeg dog overbevist om, at den – primært – jyske “frygt” for ulve, er drevet af økonomiske hensyn, idet det er langt nemmere at skræmme en ulv, end en mellemstor schäfer. Og jeg vil gå så vidt som at påstå, at sådan har det altid været, hvorfor den myologiske ulv – og hermed “pulp”-ulven – er en fiktionens repræsentant for den uhæmmede natur, på alle planer. Men også det er en menneskelig konstruktion, for hvor “uhæmmet” er naturen? Er det ikke nærmere os mennesker, der har flyttet os væk fra, isoleret os, ladet os selv tro, at vi er noget separat fra den? Herrer over den (gudbedredet!)?
    Der ligger måske derfor en sublimeret selvindsigt, når nu varulven har “overtaget” (indtaget?) den post, som folkeeventyrets ulv tidligere bestred. Men dermed er frygten jo også eskaleret til DefCon-4, idet “dyret” har overtaget os. Førhen var det derude; nu er det inden i os. Og måske er det – på et ubevidst plan (hej Freud) – at det netop er denne frygt, der får jyske landmænd til at skyde en enlig ulv, der er strejfet ind på ukendt monokulturelt territorium.
    Arme dyr!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.