Ian Miller: Dæmoniens mester

Paperback, New English Library 1979

Paperback, New English Library 1979

Med engelske Ian Miller er vi inde på noget helt særligt. Som purung nørd var Ian Miller nok den tegner, der tidligst har fæstnet sig i min bevidsthed. Jeg havde en fotokopi af den røde Dungeons & Dragons-boks på engelsk – det var lidt før, den blev oversat til dansk – som en klassekammerat havde lavet til mig. Fotokopierne åbnede op for en spændende verden, men det var først gennem Sværd & Trolddom-bøgerne, at jeg forstod, hvad det hele gik ud på. Sværd og Trolddom-bøgerne blev et for trinbræt for mig. En ny måde at se historier på. En af de helt afgørende ting ved spilbøgerne var illustrationerne, og her gjorde Ian Millers arbejde et kæmpe, kæmpe indtryk.

Paperback, Tor Books 1994

Paperback, Tor Books 1994

Millers dæmoniske univers arbejdede sig i den grad ind under huden på mig. Så meget, at jeg stadig i dag har svært ved at slippe hans illustrationer. Det kunne jeg skrive mere om, og gør det sikkert også en dag, når jeg får taget mig sammen til at skrive lidt mere om Fra Sortsand-bloggen som sådan.

Amazing Science Fiction Stories, juni 1982

Amazing Science Fiction Stories, juni 1982

Da jeg blev lidt ældre, opdagede jeg, at Ian Miller ikke bare havde illustreret Sværd & Trolddom, han havde illustreret rollespilsbøger for Games Workshop, og sørme om han ikke også havde illustreret skønlitteratur. En lille niche i min bogsamling var grundlagt!

Ian Miller var en velprofileret tegner og illustrator af navnlig generefiktion i 70’erne og 80’erne, hvor han leverede forsider til engelske forlag som Pan og Panther samt amerikanske Ballantine.

Worlds of Fantasy and Horror, sommer 1996

Worlds of Fantasy and Horror, sommer 1996

Skal jeg sætte en eneste finger på Millers fabelagtige tegninger, må det være, at han sjældent illustrerer bøgers indhold som sådan. En Miller-tegning ligner altid en Miller-tegning – uanset om det er Tolkein, Bradbury eller noget helt tredje, han illustrerer. Miller tager meget lidt af bogens indhold ind i sit arbejde, men føjer snarere noget til bogen med hans lurende gru og ekspressive surrealisme. Der er et vildskab i hans tegninger, der i den grad trækker på den nordeuropæiske renæssancetradition med Holbein og Dürer som væsentligste referencepunkter, men samtidigt også righoldige referencer til mellemkrigstidens tyske ekspressionisme.

Kast et blik på sagerne – du kender ham jo sikkert ganske godt. Måske opdager du et glædeligt gensyn eller to mellem forsiderne, som jeg har samlet her.

Amazing Science Fiction Stories, september 1981

Amazing Science Fiction Stories, september 1981

Worlds of Fantasy and Horror, sommer 1994

Worlds of Fantasy and Horror, sommer 1994

Hardcover, Ballantine Books 1979

Hardcover, Ballantine Books 1979

Paperback, Puffin Books 1986

Paperback, Puffin Books 1986

Hardcover, Games Workshop 1989

Hardcover, Games Workshop 1989

Paperback, Puffin Books 1984

Paperback, Puffin Books 1984

Hardcover, NEL Books 1975

Hardcover, NEL Books 1975

Paperback, Puffin Books, 2. udg. 1983

Paperback, Puffin Books, 2. udg. 1983

Interzone, efterår 1987

Interzone, efterår 1987

Paperback, Panther Books 1974

Paperback, Panther Books 1974

Paperback, Ballantine Books 1973

Paperback, Ballantine Books 1973

Paperback, Panther Books 1973

Paperback, Panther Books 1973

Paperback, Ballantine Books 1972

Paperback, Ballantine Books 1972

Paperback, Panther Books 1972

Paperback, Panther Books 1972

Paperback, Bantam 1978

Paperback, Bantam 1978

Paperback, Panther Books 1972

Paperback, Panther Books 1972

Paperback, Bantam Books 1978

Paperback, Bantam Books 1978

Paperback, Pan Books 1981

Paperback, Pan Books 1981

Paperback, Hodder Publishing 1975

Paperback, Hodder Publishing 1975

Paperback, Pan Books 1977

Paperback, Pan Books 1977

Paperback, New English Library 1975

Paperback, New English Library 1975

Paperback, Pan Books 1973

Paperback, Pan Books 1973

Paperback, Orbit Books 1989

Paperback, Orbit Books 1989

Paperback, Pan Books 1972

Paperback, Pan Books 1972

Paperback, Pan Books 1972

Paperback, Pan Books 1972

4 kommentarer

Filed under Ikke kategoriseret

4 responses to “Ian Miller: Dæmoniens mester

  1. Check lige det her; “The Sucking Pit” i to danske udgaver fra 70’erne:
    http://www.forum-uncut.dk/viewtopic.php?f=11&t=3838&start=15#p30022
    😀

  2. Martin

    Tak for linket. Dejligt at se mr. Miller på forsiden af en dansk udgivelse – den er jeg ikke faldet over før. Og så får han da i øvrigt kamp til stregen med Remars ”Øksen” . That’s the stuff!

  3. Martin

    Ja, det skulle bære udgivelser. Winther kørte samme model som de tyske hæfteromanerforlag (https://frasortsand.wordpress.com/2013/01/16/graenselose-gys-tyske-romanhaefter-sydeuropaeiske-forsider-international-horror/) – fantastiske forsider, der sælger varen, med et ofte stærkt reduceret indhold.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.