Med engelske Ian Miller er vi inde på noget helt særligt. Som purung nørd var Ian Miller nok den tegner, der tidligst har fæstnet sig i min bevidsthed. Jeg havde en fotokopi af den røde Dungeons & Dragons-boks på engelsk – det var lidt før, den blev oversat til dansk – som en klassekammerat havde lavet til mig. Fotokopierne åbnede op for en spændende verden, men det var først gennem Sværd & Trolddom-bøgerne, at jeg forstod, hvad det hele gik ud på. Sværd og Trolddom-bøgerne blev et for trinbræt for mig. En ny måde at se historier på. En af de helt afgørende ting ved spilbøgerne var illustrationerne, og her gjorde Ian Millers arbejde et kæmpe, kæmpe indtryk.
Millers dæmoniske univers arbejdede sig i den grad ind under huden på mig. Så meget, at jeg stadig i dag har svært ved at slippe hans illustrationer. Det kunne jeg skrive mere om, og gør det sikkert også en dag, når jeg får taget mig sammen til at skrive lidt mere om Fra Sortsand-bloggen som sådan.
Da jeg blev lidt ældre, opdagede jeg, at Ian Miller ikke bare havde illustreret Sværd & Trolddom, han havde illustreret rollespilsbøger for Games Workshop, og sørme om han ikke også havde illustreret skønlitteratur. En lille niche i min bogsamling var grundlagt!
Ian Miller var en velprofileret tegner og illustrator af navnlig generefiktion i 70’erne og 80’erne, hvor han leverede forsider til engelske forlag som Pan og Panther samt amerikanske Ballantine.
Skal jeg sætte en eneste finger på Millers fabelagtige tegninger, må det være, at han sjældent illustrerer bøgers indhold som sådan. En Miller-tegning ligner altid en Miller-tegning – uanset om det er Tolkein, Bradbury eller noget helt tredje, han illustrerer. Miller tager meget lidt af bogens indhold ind i sit arbejde, men føjer snarere noget til bogen med hans lurende gru og ekspressive surrealisme. Der er et vildskab i hans tegninger, der i den grad trækker på den nordeuropæiske renæssancetradition med Holbein og Dürer som væsentligste referencepunkter, men samtidigt også righoldige referencer til mellemkrigstidens tyske ekspressionisme.
Kast et blik på sagerne – du kender ham jo sikkert ganske godt. Måske opdager du et glædeligt gensyn eller to mellem forsiderne, som jeg har samlet her.
Check lige det her; “The Sucking Pit” i to danske udgaver fra 70’erne:
http://www.forum-uncut.dk/viewtopic.php?f=11&t=3838&start=15#p30022
😀
Tak for linket. Dejligt at se mr. Miller på forsiden af en dansk udgivelse – den er jeg ikke faldet over før. Og så får han da i øvrigt kamp til stregen med Remars ”Øksen” . That’s the stuff!
Ja, det er jo i virkeligheden to udgivelser, Dobbelt Gys og Midnatsgyseren. Desværre er de udgivet på Winthers Forlag og det er velkendt, at netop dét forlag havde det med at klippe sider ud af bøgerne, m-a-n-g-e sider. Om der mangler noget i “Kviksandets hemmelighed”, ved jeg selvsagt ikke.
http://enlejemordersertilbagepaadansk.blogspot.dk/2011/04/fandens-til-pis.html
Ja, det skulle bære udgivelser. Winther kørte samme model som de tyske hæfteromanerforlag (https://frasortsand.wordpress.com/2013/01/16/graenselose-gys-tyske-romanhaefter-sydeuropaeiske-forsider-international-horror/) – fantastiske forsider, der sælger varen, med et ofte stærkt reduceret indhold.