Nosferatus’ storhed og fald

Nosferatu nr. 1, juni 1979

Nosferatu nr. 1, juni 1979

For noget tid siden flyttede vi, og jeg har først nu fået helt styr på mine bøger igen. Det har været en lang og besværlig proces, men en af de små glæder ved besværet har været at sidde med ting, jeg ikke har kigget på længe. Det gælder bl.a. min samling af fanzines. Jeg elsker de gamle papirfanzines. Jeg elsker deres gejst, deres gør-det-selv-ånd og deres ofte eklektiske æstetik.

Nosferatu nr. 1 juni 1979. Leder, s. 2

Nosferatu nr. 1 juni 1979. Leder, s. 2

Et godt eksempel, som jeg fandt i gemmerne, er det gamle fanzine Nosferatu. Bladet blev udgivet af Dansk Vampyr Selskab – også kendt som DVAS(K), med Niels Petersen i redaktørrollen. Jeg tror, selvskabet blev stiftet i ’78 og havde til hensigt at udbrede forståelsen og interessen for gys, gotik og navnlig vampyrer.

Nosferatu nr. 1 juni 1979, s. 17

Nosferatu nr. 1 juni 1979, s. 17

Et charmerende foretagende, der vel mest af alt manifesterede sig i bladet Nosferatu. For et par år siden var Niels Petersen så venlig at sende mig de første fem numre af fanzinet. Der kom vist nok seks blade i alt. Det sjette var enten en form for introduktionshæfte eller et mindre nummer, der udkom, efter bladet var afgået ved døden. Jeg er ikke helt sikker.

Nosferatu nr. 2, juli 1980

Nosferatu nr. 2, juli 1980

Ikke desto mindre er det herligt at bladre de fem numre igennem. De emmer af ungdommelig entusiasme og gåpåmod. Bladet var mest af alt en tomandshær bestående af Niels Petersen og Nicolas Barbano. Sammen har de mere eller mindre skrevet alle artikler og anmeldelser i bladene, mens bl.a. Morten Schmidt leverede illustrationer og tegnede et par tegneserier til foretagendet.

Nosferatu nr. 2 juli 1980. Leder, s. 2

Nosferatu nr. 2 juli 1980. Leder, s. 2

Og hvad finder man så i Nosferatu? Man finder lange, lange udflydende artikler af Niels Petersen om vampyrens kulturhistorie. Man finder interviews og filmanmelderser af en kritisk, veloplagt Barbano samt alt mulig andet. Eksempelvis en bibliografi over vampyrfiktion på dansk, omtaler bøger, tegneserier og musikudgivelser. Der er skam også omtaler af vampyrrelaterede ting, som har været bragt i radioen eller på DR. Der er førnævnte tegneserier af Morten Schmidt (hvis streg jeg i øvrigt husker fra forsiderne til Fantasks kataloger, som jeg fik sendt hjem til Åbenrå. Men det er et sidespring). Og så er der novellerne. Erwin Neutzsky-Wulff, et af selskabets æresmedlemmer, har skrevet flere gyserhistorier til bladet. Endelig blev der også bragt lidt oversat fiktion og endda et digt tilegnet Poe. Jo-jo, det er skam gode sager.

Nosferatu nr. 3, oktober 1980

Nosferatu nr. 3, oktober 1980

Første nummer af Nosferatu udkom i juni 1979, og det sidste nummer så dagens læs i efteråret 1982. Som man fornemmer i de ledere, jeg lægger online her, er bladet indledningsvist præget af en sprudlende tro på selskabets fremtid og en god dosis selvhøjtidelighed. Begejstringen forsurer dog gradvist, og de sidste bemærkninger i Petersens endegyldige leder er ganske harske. På den led ligner Nosferatus skæbne nok de fleste andre fanzines livsforløb. De fløj højt og hurtigt, men døde som regel en brat død.

Nosferatu nr. 3, oktober 1980. Leder, s. 2

Nosferatu nr. 3, oktober 1980. Leder, s. 2

Nicolas Barbanos aktiviteter har vi jo senere kunnet følge på mange fronter, og Niels Petersen har heller ikke sluppet interessen for vampyrer og gru helt. Man kan således læse nærmere om vampyrerne på hans hjemmeside.

Nosferatu nr. 3, oktober 1980. Fra tegneserien Doktor Punkenstein, s. 20-21

Nosferatu nr. 3, oktober 1980. Fra tegneserien Doktor Punkenstein, s. 20-21

I Nosferatu kan man se, at Vampyrselskabet holdt møder i København. Det kunne være spændende med en lille rapport fra disse møder. Hvor mange kom, hvad blev der talt om osv. Er der nogen derude, der var med? Fortæl, fortæl. Eller skriv til mig, så laver vi en eller anden form for interview om emnet.

Her kan du gå lidt på opdagelse i nogle af bladenes sider og få et indtryk af Nosferatus univers.

Nosferatu nr. 4, sommer 1982

Nosferatu nr. 4, sommer 1982

Nosferatu nr. 4, sommer 1982. Leder, s. 2

Nosferatu nr. 4, sommer 1982. Leder, s. 2

Nosferatu nr. 4, sommer 1982, s. 14-15

Nosferatu nr. 4, sommer 1982, s. 14-15 

Nosferatu nr. 5, efterår 1982

Nosferatu nr. 5, efterår 1982

Nosferatu nr. 5, efterår 1982. Leder, s. 2

Nosferatu nr. 5, efterår 1982. Leder, s. 2

Nosferatu nr. 5, efterår 1982, s. 23

Nosferatu nr. 5, efterår 1982, s. 23

Nosferatu nr. 5, efterår 1982. Leder, s. 48-49

Nosferatu nr. 5, efterår 1982. Leder, s. 48-49

4 kommentarer

Filed under Ikke kategoriseret

4 responses to “Nosferatus’ storhed og fald

  1. Fedt at andre også vil skrive om fandoms historie! Har du tænkt dig at skrive mere om det gamle horror-miljø?

    • Martin

      Tja, måske. Jeg har ikke nogen aktuelle planer – men interessante emner er der jo nok af.

      • Jeg ved ikke om du har læst min serie om gamle fanzines i Novum
        de sidste par år? Der er nogle gode hints. Jeg er dog ikke noget til Horror endnu. Jeg kan godt skabe kontakt til Mårdøn Smet, eller Peter Risby eller Stig W. Jørgensen (der også var aktive dengang), hvis det er noget.

      • Martin

        Hej Rasmus, tak for tilbuddet. Måske vender jeg tilbage omkring dette snart. Jeg har desværre ikke læst dine artikler om fanzines i Novum – men jeg bør nok checke dem ud. Har dog læst dit fine interview med Merlin Mann. Interessant læsning!

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.